30 PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2023
Die nieuwe S-LSA-regels waren en zijn met name aantrekkelijk voor as-
pirant-piloten, omdat voor het behalen van een zogenoemd Sport Pilot
Certificate geen medische goedkeuring meer vereist is. Een geldig rijbe-
wijs, beheersing van de Engelse taal in woord en geschrift en een mini-
mumleeftijd van zeventien jaar zijn de enige voorwaarden om in aan-
merking te kunnen komen voor een Sport Pilot Certificate.
In de aanloop naar dat brevet is ook sprake van lagere opleidingseisen:
minimaal vijftien uur met een instructeur en vijf uur solo vliegen. Binnen
die twintig uur moeten vervolgens ten minste tien starts en full stop-lan-
dingen worden gemaakt. Als onderdeel van die opleiding moet er ook
twee uur solo cross-country worden gevlogen, waarbij ten minste één
vlucht langer moet zijn dan 75 nm (139 km) en een full stop moet wor-
den gemaakt. Onder die twintig uur vallen ook twee uur examentraining
ter voorbereiding op het praktijkexamen.
Ook aan de vliegtuigen in de S-LSA-klasse worden aangepaste eisen ge-
steld. Het moeten eenmotorige tweezitters met vast landingsgestel en
‘fixed or ground-adjustable propellers’ zijn met een maximaal startge-
wicht van 599 kg. Daarnaast mogen ze niet sneller kunnen vliegen dan
120 kts (222 km/h) en een overtreksnelheid hebben van niet meer dan
45 kts (83 km/h).
PROOF OF CONCEPT
De legendarische Cessna-directeur Jack Pelton ziet de nieuwe klasse van
meet af aan zitten en geeft medio 2005 toestemming voor de ontwik-
Het is deze maand precies vijftien jaar geleden dat Cessna de eerste vlucht uitvoerde met een productie-
rijpe C162 Skycatcher. De tweezitter was het antwoord van de fabrikant op nieuwe regelgeving die in
2005 van kracht werd rondom een nieuwe categorie luchtvaartuigen, de Special Light Sport Aircraft (S-
LSA). Hoewel de verwachtingen bij Cessna hooggespannen waren, liep het Skycatcher-programma op
een fiasco uit…
VOORTIJDIG EINDE OEFENING…
STATUS REPORT Door: Ruud Vos – Foto’s: Cessna
30-31-32-33_cessnac162.indd 30 14-02-2023 11:36