28 PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2023
Twee van deze 2.400 pk sterke motoren moeten al voor de zomer van
2023 klaar zijn voor testdoeleinden. De twee andere zullen voor het
eind van 2023 onder de vleugels van de Ladoga worden gehangen. De
motoren worden afgeleid van de inmiddels voor Russisch binnenlands
gebruik ontwikkelde, 3.100 pk sterke Klimov TV7-117ST-01-turboprop-
motoren. In tegenstelling tot de gebruikelijke luchtstart van de motoren
worden die bij de Lagoda elektrisch gestart.
‘NIEUW TOESTEL’
De TBPC-44 Ladoga, wat staat voor regionaal vliegtuig voor 44 passa-
giers, is afgeleid van de Tsjechische L-610 die nooit in productie werd
genomen. Vergeleken met die Tsjech is sprake van een meter langere
romp (nu 22,83 m) en een bredere vloer (2,25 in plaats van 2,02 m)
waardoor er tot 44 passagiers mee kunnen. Het vliegtuig is ontworpen
en gebouwd met een volledig metalen, geprefabriceerd geklonken
romp. Composietmateriaal wordt onder meer gebruikt bij de kleppen,
spoilers, neuskegel en deuren van het hoofdlandingsgestel. Delen van
de passagierscabine zijn eveneens gemaakt van composietmaterialen,
zoals de vloeren en bagagerekken.
VARIANTEN
De Ladoga krijgt een spanwijdte van 26 m, wordt 8,83 m hoog en moet
bij een MTOW van 17.000 kg kunnen vertrekken vanaf ongeprepareerde
onverharde, met gras begroeide dan wel besneeuwde oppervlaktes. Voor
de landing is een baanlengte vereist van 800 tot 1.000 m. Op dit mo-
ment wordt uitgegaan van een nuttige lading van 5.000 kg, een kruissnel-
heid van 460 km/h en een vliegbereik van 2.200 km op FL236 (7.200
m). Inmiddels wordt ook gesproken over een vrachtvariant, de TBPC-44T
met een MTOW van 18.500 kg. Dat toestel zou een nog weer vier meter
langere romp krijgen en een vrachtluik met een oprit in het staartgedeelte.
SERIEPRODUCTIE
Het in maart 2022 gestarte project wordt uitgevoerd in opdracht van het
Russische ministerie van Industrie en Handel. Inmiddels worden bij UZ-
GA voorbereidingen getroffen voor de bouw van zowel de Ladoga als de
eenmotorige Baikal-turboprop. Het doel is om tegen 2030 tot 140 La-
doga’s en 154 Baikals in de markt te zetten. Daarvoor verrijst in de regio
Sverdlovsk een nieuw industrieel complex in de zogenoemde Titanium
Valley Special Economic Zone, dat in 2024 klaar moet zijn. Het produc-
tieprogramma voorziet ook in een gefaseerde productie van twintig Bai-
kals, met de mogelijkheid om de productiesnelheid verder te verhogen.
De Ladoga moet in 2024 vliegen en in 2027 op de markt komen als
vervanger van verouderde regionale vliegtuigen van het type Antonov
An-24 en Yakolev Yak-40.
De Russische motorproducent Klimov is niet alleen verantwoordelijk voor de ontwikkeling en bouw van
de motoren van de op de vorige twee pagina’s beschreven Il-114-300. De producent gaat in 2023 ook
vier experimentele TV7-117ST-02-motoren bouwen voor de aandrijving van de TBPC-44 Ladoga-turbo-
prop.
Bijschrift
‘NIEUWE’ RUSSISCHE TURBOPROP
ONTWIKKELINGEN Door: Ruud Vos – Foto’s: Rostec/UZGA
??
? ?
??
??
28_ladoga.indd 28 14-02-2023 11:35