26 PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2023
Het ongeluk met de Il-112V ging de hele wereld over omdat het op vi-
deo werd vastgelegd. Te zien was hoe het militaire transporttoestel in de
nadering te maken kreeg met een brand in de rechtermotor. De Ilyushin
stortte op anderhalve kilometer voor het begin van de landingsbaan
neer, waarbij de drie inzittenden omkwamen. Door de crash ging ook
het enige vliegende prototype verloren. De oorzaak van het ongeluk is
nooit vrijgegeven. De crash zorgde er in elk geval voor dat de ontwikke-
ling van het militaire transportvliegtuig werd opgeschort én dat het test-
vliegprogramma van de Il-114-300 stil kwam te liggen.
In januari van dit jaar werd de Klimov TV7-117ST alsnog goedgekeurd
voor binnenlands gebruik in Rusland. Fabrikant Ilyushin kan daardoor
weer verder met het opnieuw op de markt brengen van het regionale
toestel. Het oorspronkelijke model van de Il-114, de 100-versie, werd
geen succes. In 1993 verongelukte een van de twee prototypes tijdens
een testvlucht met zeven dodelijke slachtoffers tot gevolg. Er werden
slechts twintig toestellen gebouwd, die dienstdeden bij twee luchtvaart-
maatschappijen. Rusland was van plan om de Il-114-100 een tweede
kans te geven voor zowel militair als civiel gebruik. Een aangepaste ver-
sie moest PW127H-motoren van Pratt & Whitney Canada krijgen, maar
door die plannen ging een streep vanwege de westerse sancties tegen
Rusland.
Ilyushin, opererend onder de paraplu van conglomeraat United Aircraft
Corporation, zette vervolgens haar zinnen op de ontwikkeling van de Il-
114-300, aangedreven door de moderne Klimov TV7-117ST-01. Deze
levert 3.100 pk, waar de PW127H goed zou zijn voor ongeveer 2.800
pk. De nieuwe krachtbron drijft een AB112-114-propeller aan en wordt
volgens de fabrikant bestuurd door een elektronisch BARK-65SM FA-
DEC-systeem.
Na de Russische inval in Oekraïne en de nieuwe sanctiepakketten die
daarop volgden, is Rusland er alles aan gelegen om de eigen luchtvaart-
industrie zelfvoorzienend te maken. De Il-114-300 is dan ook wat mate-
rialen en systemen betreft een product van eigen bodem. Het toestel
moet plaats gaan bieden aan zestig tot zeventig passagiers in een stoel-
opstelling van twee bij twee, met vermoedelijk 68 passagiers als maxi-
mum. Het vliegbereik wordt geraamd op 2.000 km bij een kruissnelheid
van 500 km/h. Een belangrijke Russische voorwaarde is dat het toestel
moet kunnen landen op en starten van onverharde banen. Ook moet
het inzetbaar zijn bij temperaturen tussen -50 en +45 graden Celsius.
De pogingen van Rusland om de tweemotorige Ilyushin Il-114 nieuw leven in te blazen, worden hervat.
Het testvliegprogramma van de nieuwe 300-variant werd in 2021 stilgelegd na een crash met het proto-
type van een Il-112V. Dat type is afgeleid van de Il-114 en werd aangedreven door dezelfde vernieuwde
TV7-117ST-turbopropmotor van fabrikant Klimov.
RUSLAND WEER VERDER MET IL-114-300
ONTWIKKELINGEN Door: Steven van den Berg – Foto’s: United Aircraft Corporation
26-27_il-114.indd 26 14-02-2023 11:35