24 PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2023
ZeroAvia kondigde in de zomer van 2021 aan dat het twee 19-zitters
zou kopen om deze in te zetten als testplatform voor de ZA600-motor.
Deze 600 kW (850 pk)-aandrijflijn werd ontwikkeld als onderdeel van
het HyFlyer II-project en werd mede gefinancierd door de Britse over-
heid. Met de nieuw ontwikkelde aandrijflijn werden in de herfst van
2021 al de eerste grondtests uitgevoerd op een mobiele HyperTruck-
testopstelling in het Amerikaanse Hollister. De Dornier Do-228’s werden
vervolgens omgebouwd naar een technische testbedconfiguratie om de
waterstof-elektrische motor te integreren met de propeller op de linker-
vleugel. Aan de rechtervleugel hangt vooralsnog een ‘gewone’ Honey-
well TPE-331-turboprop voor de juiste redundantie om de nieuwe voort-
stuwingstechnologie veilig te kunnen testen.
VERANTWOORD
Volgens ZeroAvia zal met de Do-228 over een jaar de helft van het vlieg-
bereik van de gangbare turbopropversie mogelijk zijn, om in 2026 op de
volle honderd procent uit te komen. Vergeleken met de huidige turbines
vallen de operationele kosten naar verwachting zestig procent lager uit
en de onderhoudskosten per gebruiksuur zelfs vijfenzeventig procent.
Belangrijk is volgens het bedrijf ook dat de aandrijflijnen vanaf de eerste
montage tot demontage na buitengebruikstelling tot zo’n negentig pro-
cent minder milieubelasting leiden.
Ook aan het gebruik van – duurzaam gewonnen – waterstof worden de
nodige voordelen toegedicht. Waterstof wordt al vijftig jaar zonder pro-
blemen geproduceerd, opgeslagen en getransporteerd in de industriële
sector. Vergeleken met gewone brandstoftanks is de integriteit van tanks
met gecomprimeerde waterstof ook veruit superieur, aldus ZeroAvia. Wa-
terstof is niet alleen veertien keer lichter dan lucht, het vliegt vergeleken
met fossiele brandstof ook minder snel in brand tijdens een vlucht.
Daarnaast is achttien keer meer zuurstof nodig om waterstof te laten
ontvlammen.
ZeroAvia heeft op 19 januari 2023 een eerste tien minuten durende testvlucht uitgevoerd met een
Dornier Do-228 voorzien van één motor ‘op waterstof’. De vlucht werd uitgevoerd vanaf Kemble Airport
in Groot-Brittannië. De Britse Civil Aviation Authority (CAA) gaf eind december 2022 al een vliegvergun-
ning af na een uitgebreide grondtestcampagne en een grondige evaluatie van het volledige ontwikke-
lingsprogramma.
Bijschrift
EERSTE TESTVLUCHT OP WATERSTOF
STATUS REPORT Door: Ruud Vos – Foto’s: ZeroAvia
??
? ?
??
??
24_zeroavia.indd 24 14-02-2023 11:34