Pagina 23 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2023 23
dichtgaat, is het werk over. Dan is er geen stress. Geen powerpoint die je
nog moet voorbereiden. Geen afspraken meer. Piloot is een zeer afgeka-
derd beroep. Een uur voor je vlucht kijk je naar de omstandigheden op
dat moment zoals het weer, de NOTAMS, staat van het vliegtuig, wat kun
je verwachten etc. Dan ga je dat plannen en voer je een risicoanalyse uit
en ga je die vlucht uitvoeren. En als het afgelopen is, dan debrief je nog
met je collega. Daarna doe je spreekwoordelijk, maar ook letterlijk die
deur dicht en dan is het klaar.” Hij glimlacht. “En dan ga je naar het hotel.”
“De reden waarom ik vliegen zo prettig vind, is dat je tijdens het vliegen
heel erg in het nu leeft. Tijdens een vlucht ben je absoluut situational
aware en gebruik je al je zintuigen in een multi-dimensionale wereld.
Versnelling, vertraging, hoogte, richting, temperatuur, visual clues, ATC via
je headset, contact met andere vliegtuigen. Er zijn zoveel factoren die
van belang zijn en die niet op zich laten wachten. Als je aan het vliegen
bent, vraag je je niet af of thuis de wasmachine nog aanstaat. Je bent
gewoon helemaal in het nu.” De zakenjetpiloot vermoedt dat lezers van
Piloot en Vliegtuig deze vorm van verslaving wel zullen herkennen. “Als
je een tijd niet gevlogen hebt, dan wil je gewoon weer de lucht in. Ook
al is het uitzicht voor de duizendste keer, de verslaving zit hem in het nu.
Het is misschien wel een soort meditatie. En het is het mooiste ‘kan-
toor’. Ik heb nogal een sceptische houding tegenover het gewone kan-
toor. Nu zit ik er gewoon letterlijk op 36.000 voet afstand van”, zegt hij
met een brede glimlach.
SPRAAKVERWARRING
Met een vrolijke noot vertelt Stuive hoe hij precies in deze wereld te-
recht is gekomen. “Een vriend van mij had mij een vliegles aangeboden
voor mijn verjaardag. Dat was in Den Helder op De Kooy. In een Aquila
210, die ik nog steeds vlieg met mijn zoon. Dat was mijn eerste erva-
ring. Het was meteen leuk. De instructeur liet me ook meteen landen,
want ik had er wel gevoel voor. Ik vroeg hem wat ik ermee kon, een bre-
vet halen ofzo. Die instructeur kon me wel de praktijk voor mijn PPL bij-
brengen, maar de theorie niet. Dan moest ik naar een aparte vlieg-
school.” Na wat onderzoek meldde Stuive zich aan bij de open dag van
AIS in Lelystad. “Vanwege een spraakverwarring met de dame die ik aan
de telefoon had, meldde ik me per ongeluk aan voor de opleiding tot
verkeersvlieger. De eigenaren van de vliegschool zagen in mij een kans.
Ze boden mij de ATPL-theorie aan. En als ik op alle veertien vakken een
gemiddelde score van 85 procent zou halen, boden ze me een jaarcon-
tract aan als verkeersvlieger bij hun eigen airline. Acht maanden later
had ik mijn theorie op zak met een gemiddelde score van 92 procent
en nog geen twee jaar later zat ik op de bok van een Jetstream 32 in
Zweden. Ik ben meteen toen ik als piloot begon, verder gegaan met sol-
liciteren. Op een gegeven moment kwam Globeair voorbij. Ik kreeg de
kans om filmsterren rond te vliegen in een private jet.” Dat bleek een
schot in de roos voor Stuive. “Ik vlieg nu de Citation Mustang. Dat is de
Cessna 510. Ik ben ook nog steeds lid bij de Aeroclub Maritiem, dus die
Aquila 210 vlieg ik ook nog steeds.”
ROMAN
Stuive heeft al veel geschreven en doet dat meer dan ooit. Recentelijk is
zijn roman De Leeuwenkuil verschenen. Een geromantiseerd verhaal
over een jongen die thuis nooit voor vol aangezien werd en op latere
leeftijd breekt met zijn verleden en kiest voor een baan als verkeersvlie-
ger. Vliegen en schrijven is de ideale combinatie, vindt Stuive. “Omdat je
veel moet wachten onderweg.“ Wat ik nu doe, bevalt me ongelooflijk
goed. Wie weet waar ik over tien jaar ben. Misschien maak ik de over-
stap nog eens naar een grote kist, als die markt weer een beetje aan-
trekt.”
Bijschrift
??
? ?
RIENK STUIVE
Geboren 2 maart 1976
Opleiding Integrated ATPL(A) bij
AIS
Vliegt Citation Mustang
(Cessna 510)
De opleiding genoten bij AIS Flight Academy.
Vliegen in het hoge noorden bij AIS Airlines.
Blijft leuk: met zoon op pad in de Aquila.
22-23_onthejob.indd 23 14-02-2023 11:33