22 PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2023
Voor mij zit een zeer vrolijk en positief ogende Stuive die meteen begint
te vertellen. “Direct na mijn geboorte in Hoogezand-Sappemeer heeft
mijn moeder mij meegenomen naar Nigeria waar mijn vader op dat mo-
ment werkte. Vier jaar later zijn we naar Saudi-Arabië verhuisd waar ik tot
mijn zevende heb gewoond. Daarna zijn we naar Bergen in Noord-Hol-
land verhuisd. Mijn vader zat in de constructie, in het bijzonder de aan-
leg van vliegvelden. Dat is eigenlijk wel een leuk bruggetje naar het vlie-
gen, realiseer ik me nu.” Lachend: “Het leuke aan het hele verhaal is dat
ik vroeger helemaal geen piloot wilde worden. Mensen die op latere
leeftijd piloot worden, hebben toch ooit wel een soort van latente
droom gehad. Dat had ik niet. Mijn zaadje voor de passie voor vliegen is
geplant vlak nadat mijn moeder vrij onverwacht kwam te overlijden na
slechts een kort ziekbed. Dat zijn zo van die momenten dat je gaat na-
denken over je leven. Wat wil ik nou en waar sta ik nu?”
VEELEISEND
“Ik was achter in de dertig en ik gaf het vak Management en Organisatie
op de hogeschool. Ik heb in die hoedanigheid meerdere management-
boeken geschreven die nog steeds op veel hogescholen en universitei-
ten worden gebruikt. Ik vond mijn werk erg leuk maar realiseerde mij te-
gelijkertijd dat als ik dit nog veertig jaar zou blijven doen, mijn leven min
of meer hetzelfde zou blijven. Alle rollen en functies had ik inmiddels
gehad. Ik had zelfs al in de centrale medezeggenschapsraad gezeten.
Wat veel mensen zich niet realiseren, is dat het onderwijs een veeleisen-
de baan is.” Stuive denkt na voordat hij verdergaat. “Ze zeggen altijd dat
het bedrijfsleven hectisch en stressvol is. Ik denk dat er heel veel men-
sen uit het bedrijfsleven niet in staat zijn om een volledige onderwijs-
baan uit te voeren: colleges geven voor tweehonderd studenten, acht
projectgroepen per week aansturen, onderzoek doen, tentamens maken
en nakijken, e-mails beantwoorden van ongeveer vijfhonderd studenten
uit vier verschillende leerjaren.”
JALOERS
Stuive vervolgt: “Het is wel grappig, want mijn vader had altijd een drukke
baan in het bedrijfsleven en zei altijd: ‘Er is maar één baan waar ik jaloers
op ben en dat is die van piloot.’ En dat ben ik nu. Als de cockpitdeur
Van bedrijfskundige naar piloot van zakenjets. Als we het over een bijzondere carrièreswitch hebben, is
Rienk Stuive daar het voorbeeld van. Hij bleek bij nader inzien niet in de wieg gelegd voor een kantoor-
baan. Dus verruilde hij zijn bureau op de grond naar een ‘kantoor’ in de lucht met, naar zijn zeggen, ‘het
beste uitzicht’. Piloot en Vliegtuig sprak met deze veelzijdige piloot.
HONDERD PROCENT ‘IN HET NU’
ON THE JOB Door: Saskia Roelofs-van Velsen
22-23_onthejob.indd 22 14-02-2023 11:33