Pagina 20 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03-2023

20 PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2023
“Als die vraag komt, dan weet je het al. Ze willen je solo la-
ten. Maar dat was toch een paar keer voor niks. Het weer
zat niet mee, of er waren andere zaken. Bij mekaar toch
een week of zes tegen de solo aangehikt, maar op een ge-
geven moment was het dan zo ver.”
Zenuwen?
“Nou, dat viel mee. Maar ik bedacht me, als je rijinstructeur
plotseling zegt: ‘Rij met je auto nu maar alleen de binnen-
stad van Zwolle in’, dan kun je wel tegen een lantaarnpaal
botsen, maar veel erger wordt het niet. Als je ophoudt met
vliegen, dan overleef je dat meestal niet. Maar op de een of
andere manier was ik ook wel weer blij dat Michiel de kist
uit was. Ik was wel aan die solo toe.”
Omstandigheden okay?
“Nou, om je de waarheid te zeggen: het was voor mijn ge-
voel plotseling erg druk in het circuit. Het was dan ook een
mooie dag. Ik moest daarom best lang wachten voor de li-
ne-up. En het duurde voor mijn gevoel echt uren voordat ik
weg kon. Wat me enorm opviel was dat ik zo snel loskwam.
Al na een paar meter wilde het toestel vliegen. Het spróng
gewoon de lucht in. De Tecnam is natuurlijk een lichte kist
en als er dan een vent van tachtig kilo uitstapt, maakt dat
een enorm verschil. Op downwind begon ik me pas goed
te realiseren dat ik er alleen voor stond. ‘Kak! Nu vlieg ik
helemaal alleen, nu moet ik het wel goed doen’, dacht ik.
Maar uiteindelijk geen probleem; ik heb een touch-and-go
gemaakt en daarna een landing.”
En vond men het resultaat okay?
“Zéker! Ze hadden een filmpje van de landingen gemaakt,
en hoewel ik vond dat ik binnen in het toestel best hard
had zitten werken met gas en neusstand en zo, zag het er
op het filmpje van buitenaf allemaal best goed uit, althans
dat is wat ik Michiel op de achtergrond hoor zeggen in het
filmpje.”
Vliegen, zijn er nog connecties met je dagelijkse bezig-
heden?
“Haha, nee! Ik ben landmachter. En ik zeg met nadruk: ik
overweeg totaal geen overstap naar de luchtmacht.”
Nu op naar het brevet… en daarna?
“Kopje koffie Texel. Dat is mijn doel. De kinderen willen met
het vliegtuig gaan shoppen in Milaan, maar dat is nog wat
hoog gegrepen, denk ik. Lekker blijven vliegen en dan tel-
kens een ander gezinslid op een vluchtje trakteren. Dat kan
ik lang volhouden. Want het is een prachtige hobby, waar je
tot op hoge leeftijd van kunt blijven genieten. Cognitieve
zaken en motoriek komen constant door mekaar heen aan
bod. Erg uitdagend en interessant. Want ook het kennisge-
deelte vind ik heel boeiend. Ik ben toevallig net mijn navi-
gatie voor de Grote Overland aan het voorbereiden. Het na-
vigatieplan en het vliegplan heb ik al gemaakt, heel interes-
sant en leuk om te doen. Ik heb ook expres een veld wat
verder weg gezocht. Texel wordt het. Teuge is om de hoek,
maar ik wil er echt een flinke vlucht van maken.”
Mooi Maurits! Alleen mis je dan wel in Hangar 61 op
Teuge de voortreffelijke oploskoffie van……
O SOLO MIO Door: Goof Bakker
“HEB JE JE MEDICAL WEL BIJ JE?”
Vliegen is
een
prachtige
hobby
Naam Maurits Wygman
Leeftijd 49
Beroep Luitenant-kolonel bij de
landmacht
School Vliegschool Hilversum
Instructeur Michiel Verbeek
Toestel Tecnam P-2002
Aantal uren tot solo 19
Er is geen piloot die zijn of haar eerste solo-
vlucht vergeet. De meesten kunnen het wel
uitschreeuwen als ze eenmaal solo gaan.
Om daar een plek voor te bieden is er geluk-
kig elke maand onze rubriek O Solo Mio.
Bent u ook voor het eerst solo gegaan? Goof
Bakker interviewt u dan graag.
Mail: goofbak@planet.nl.
20_osolomio.indd 20 14-02-2023 11:33