Pagina 15 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2023 15
ZEROAVIA
ZeroAvia (zie ook pagina 24) heeft een samenwerkingsovereenkomst
ondertekend met Shell, Rotterdam The Hague Airport en Rotterdam
The Hague Innovation Airport. De vier partijen zullen tegen eind 2024
een operationeel concept ontwikkelen voor waterstof op luchthavens
en demonstratievluchten naar Europese bestemmingen, en zich voor-
bereiden op commerciële passagiersvluchten tegen 2025. Uiteindelijk
is het project gericht op het ondersteunen van vliegtuigoperaties die
gasvormige waterstof gebruiken om ZeroAvia’s waterstof-elektrische,
emissievrije ZA600-motoren van brandstof te voorzien. Voor deze
specifieke demonstratievluchten streven de partijen ernaar routes tot
stand te brengen naar luchthavens in Europa binnen een straal van
250 nm (453 km) rond Rotterdam. n
SIKORSKY
Helikopterfa-
brikant Sikors-
ky heeft eind
januari 2023
de 5.000e
Hawk-helikop-
ter afgeleverd.
Het betrof dit-
maal een UH-
60M Black Hawk voor de U.S. Army. Tot het moment dat de eerste
Future Vertical Lift helikopters van het Amerikaanse leger worden in-
gezet, zal de Black Hawk de tactische luchtaanval- en gebruiksheli-
kopter van het Amerikaanse leger blijven. Diverse moderniseringsin-
spanningen moeten daarbij de beschikbaarheid en betrouwbaarheid
van Black Hawk verbeteren en de directe bedrijfskosten verlagen. n
TEXTRON AVIATION
UNIVERSAL HYDROGEN
De Amerikaanse toezichthouder FAA heeft een tijdelijk bewijs van luchtwaar-
digheid afgegeven voor de Dash 8-300 van Universal Hydrogen. Daardoor
kan het bedrijf op korte termijn met het aan waterstof aangepaste toestel
een testvlucht maken. Inmiddels zijn ook de eerste taxiproeven op Grant
County International Airport in Moses Lake succesvol afgerond. Universal Hy-
drogen heeft een waterstofbrandstofcel geïnstalleerd in een van de beide
motorgondels. Die levert zonder tussenkomst van batterijen direct vermogen
aan de elektrische motor. De andere krachtbron is een gewone op kerosine
draaiende turbopropmotor. De Dash 8-300 wordt volgens Universal Hydro-
gen het grootste vliegtuig ooit dat de lucht in gaat met een waterstofbrand-
stofcel, en het tweede dat waterstofaandrijving in bredere zin betreft. In
1988 werd in de Sovjet-Unie een testvlucht uitgevoerd met een Tupolev Tu-
155 waarvan een van de motoren aangepast was om waterstof te verbran-
den. In de Tu-155 was geen sprake van brandstofceltechnologie. n
MULTI-ENGINE TRAINING SYSTEM
Textron Aviation gaat in opdracht van het Amerikaanse Naval Air Systems
Command (NAVAIR) tientallen tweemotorige trainingsvliegtuigen bou-
wen. Onder het huidige Multi-Engine Training System (METS) contract
zullen in eerste instantie vanaf 2024 tien King Air 260 turboprops gele-
verd worden. Dat aantal kan in de daaropvolgende jaren oplopen tot 64.
Binnen dit METS worden piloten voorbereid op het vliegen met de P-8,
EP-3, KC-130, E-6, E-2 en CMV-22. n
C408 SKYCOURIER
Textron Aviation heeft
een gravelkit ontwik-
keld voor de nieuwe
tweemotorige Cessna
C408 SkyCourier.
Hierdoor is de turbo-
prop ook inzetbaar
vanaf onverharde lan-
dingsbanen. De eerste leveringen van de SkyCourier met de geïnstal-
leerde optie starten later deze maand. Gesproken wordt over een nutti-
ge vrachtlading van 2.722 kg, terwijl de nuttige lading in de commuter-
variant 2.268 kg zal gaan bedragen. Deze passagiersvariant zal tot ne-
gentien personen kunnen vervoeren over een afstand van 400 nm (471
km).
De eerste vrachtvariant werd begin januari 2023 door Mountain Air Car-
go (MAG) in gebruik genomen terwijl Kamaka Air uit Honolulu sinds fe-
bruari 2023 ook over een C408 beschikt. n
TURKISH AEROSPACE INDUSTRIE
Turkish Aerospace Industrie (TAI) heeft een eerste serie motortests
uitgevoerd met de nieuwe eenmotorige Hürjet supersonische straal-
trainer. Gemikt wordt op een eerste vlucht op 17 maart 2023, een
Turkse nationale feestdag. Vijf jaar na de introductie kreeg TAI in ja-
nuari 2022 de opdracht het vliegtuig daadwerkelijk te gaan ontwik-
kelen. De Hürjet heeft een General Electric F404-GE-102 turbofan,
is 13,4 m lang bij een spanwijdte van 11 m. Hoewel ontworpen als
advanced/lead-in fighter trainer kan het toestel ook als licht aanvals-
vliegtuig worden ingezet en worden er grensverkenningsmissies
mee voorzien. Gesproken wordt over een maximale snelheid van
Mach 1.4 op FL450 (13.710 m) en de mogelijkheid een lading van
2.720 kg mee te torsen. De Hürjet moet vanaf 2025 zeventig bij de
Turkse luchtmacht vliegende T-38A Talons gaan vervangen. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 15 14-02-2023 11:31