Pagina 11 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2023 11
BOEING
737 MAX C/N 1.000
De Ierse leasemaatschappij Avolon heeft de duizendste Boeing 737 MAX opgehaald en geleverd.
Dit heugelijke feit werd niet door Boeing zelf vermeld, maar wel in een tweet van Avolon. Deze
leverde het toestel vervolgens af bij een niet nader genoemde klant. Boeing leverde op 16 mei
2017 de eerste 737 MAX-8 aan Malindo Air (Batik Air Malaysia). In het eerste jaar leverde de fa-
brikant meer dan 130 exemplaren af. In maart 2019 vaardigden luchtvaartautoriteiten wereldwijd
na twee ongevallen een vliegverbod uit, dat van kracht bleef tot november 2020. Gedurende de-
ze periode stopte de fabrikant de serieproductie niet volledig, met als gevolg een grote leverings-
achterstand van meer dan 400 vliegtuigen. Boeing levert de 737 MAX weer sinds december
2021 en leverde er 387 in 2022 af. De orderportefeuille voor de 737 MAX-familie bedraagt on-
geveer 3.600. De fabrikant kondigde recent ook de komst van een vierde 737-assemblagelijn
aan. Deze zal niet in Renton komen, maar in Everett. Op deze locatie werden alleen widebodies
geproduceerd. n
BELL
Bell heeft drie extra Bell 407GXi helikop-
ters verkocht aan Global Medical Respon-
se (GMR). De drie zullen worden toege-
voegd aan de 220 toestellen tellende
Bell-helikoptervloot van GMR die wordt
gebruikt voor medische noodoperaties in
heel Noord-Amerika. GMR is het grootste
medische transportbedrijf ter wereld en
vervoerde ruim 125.000 patiënten voor
levensreddende zorg. GMR plaatste in
2021 ook bij Airbus Helicopters een or-
der voor 21 helikopters van het type
H125, H130 en H135. Daarnaast bestel-
de Life Flight Network (LFN) vier eenmo-
torige Bell 407GXi helikopters, waardoor
de totale Bell-vloot op 29 komt met vier
429 light twins en 25 407GX-serie heli-
kopters. LFN opereert met 27 helikopters
en tien vastevleugelvliegtuigen vanaf ba-
ses in Oregon, Washington, Idaho en
Montana. n
BLADES AEROBATIC DISPLAY TEAM
De Britse luchtvaartdienstverlener 2Excel
Aviation ondersteunt het Blades Aerobatic
Display Team niet langer omdat het naar
eigen zeggen ‘een onhoudbaar bedrijfs-
model’ is. Het Britse bedrijf ondersteunde
dit ‘team van wereldklasse’ sinds 2006
tot en met het volledige seizoen van
2022. De belangrijkste reden om de
stekker eruit te trekken, was de voort-
schrijdende degradatie van het internatio-
nale vliegshowcircuit en daardoor minder
kansen sponsors aan het publiek te kun-
nen laten zien. Daarnaast speelden oplo-
pende uitdagingen in de wereldeconomie
en de sterk toenemende kosten van le-
vensonderhoud een rol bij dit besluit.
2Excel zal pro-
beren alle be-
staande boekin-
gen te honore-
ren. De Blades-
piloten zullen el-
ders binnen het
bedrijf ingezet
worden. n
737-800BCF
De vrachtpoot van leasemaatschappij AerCap Holdings
N.V. heeft de vijftigste 737-800 Boeing Converted
Freighter (BCF) opgehaald. De vrachtversies hebben
een laadvermogen van 23,9 ton verdeeld over twaalf
standaardcontainers. De met CFM56-7B-motoren uit-
geruste toestellen hebben een vliegbereik van 2.000
nm (3.704 km). Het vliegtuig werd opnieuw geleverd aan GOL Linhas Aéreas voor inzet
bij een Latijns-Amerikaans e-commercebedrijf. AerCap Cargo was in 2016 de launching
customer van de 737-800BCF en nam het eerste vliegtuig in april 2018 in ontvangst. n
747-8F
Op 31 januari 2023 is onder het toeziend oog van
duizenden mensen – waaronder huidige en voormalige
werknemers, evenals klanten en leveranciers – tijdens
een ceremonie de allerlaatste 747 afgeleverd. Het
voor Atlas Air Worldwide bestemde vrachtvliegtuig mar-
keerde het einde van meer dan een halve eeuw pro-
ductie. Boeing-medewerkers die de eerste 747, bekend als de ‘Incredibles’, ontwierpen en
bouwden, keerden terug om geëerd te worden in de Everett-fabriek waar de reis van de
747 in 1967 begon. De fabriek produceerde gedurende de looptijd van het programma
1.574 vliegtuigen. Als eerste vliegtuig met twee gangpaden stelde de ‘Queen of the Skies’
luchtvaartmaatschappijen in staat mensen over grote afstanden met elkaar te verbinden
en non-stop transoceanische vluchten aan te bieden. Boeing bleef het oorspronkelijke ont-
werp verbeteren met modellen als de 747-400 in 1988 en de 747-8 die in 2005 werd
gelanceerd. n
TRANSONIC TRUSS-BRACED WING
De Amerikaanse lucht- en ruimtevaartorganisatie NASA heeft
Boeings industrieteam geselecteerd om de ontwikkeling en test-
vluchten te leiden van een volledig Transonic Truss-Braced Wing
(TTBW) demonstratievliegtuig. Bij TTBW is sprake van ultradun-
ne vleugels met grotere spanwijdte die worden ondersteund
door struts. Deze vleugels maken montage van geavanceerde voortstuwingssystemen mo-
gelijk, iets wat momenteel nog niet kan door te weinig ruimte onder de huidige vleugel-
configuraties. Voor het demonstratievoertuig zal Boeing elementen uit bestaande vliegtui-
gen combineren met geheel nieuwe componenten. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 11 14-02-2023 11:30