Pagina 10 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03-2023

10 PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2023
NIEUWS & INFO www.pilootenvliegtuig.nl
ANTONOV AN-225
Antonov heeft een li-
centieovereenkomst
gesloten met Micro-
soft om de An-225
Mriya te mogen ge-
bruiken in de nieuwe
versie van de Micro-
soft Flight Simulator.
Microsoft bracht de
nieuwe versie op 27
februari 2023 uit,
precies een jaar na de vernietiging van het iconische vrachtvliegtuig. Ook wil het soft-
warebedrijf financieel bijdragen aan de herbouw ervan. An-225 hoofdpiloot Dmytro
Antonov kreeg als eerste de kans om de nieuwe game van Microsoft te testen. Hij
was onder de indruk van de hoge professionaliteit van het team dat aan de ontwikke-
ling van dit product werkte. In zijn welkomstwoord aan toekomstige simgebruikers
merkt Dmytro Antonov op dat hij blij is “je te mogen verwelkomen aan boord van ‘s
werelds grootste transportvliegtuig in het spel Microsoft Flight Simulator! We zijn op-
recht dankbaar voor iedereen die ons helpt deze glorieuze reus te herstellen. Ik wens
je van harte dat je geniet van het prachtige, unieke gevoel van vliegen, wanneer een
krachtige, onovertroffen vogel tot leven komt in je handen, wat zo mooi, gemakkelijk
en gracieus aanvoelt in de lucht! Laten we moedig vliegen! Wees dapper zoals Oe-
kraïne! Mriya komt eraan! We herstellen het samen!” De fabrikant voert momenteel
berekenings- en onderzoekswerkzaamheden uit om voor de An-225 een wederop-
bouwprogramma te ontwikkelen, dat zal worden geïmplementeerd na de beëindiging
van de vijandelijkheden. n
AUTOGYRO CAVALON SENTINEL
De Duitse fabrikant AutoGyro heeft drie Cavalon Sentinels
overhandigd aan de Turkse gendarmerie (Turkish Jandarma).
De luchtvaarttuigen zijn uitgerust met een uniek pakket poli-
tiesystemen en camera’s en zullen voor meerdere taken
worden ingezet, waaronder luchtbewaking, observatie en
controle. Met het oog hierop is een high-res dag-, nacht- en
infraroodcamerasysteem ingebouwd met realtime datalink.
De Cavalon Sentinel is AutoGyro’s topmodel dat aangedre-
ven wordt door zuinige Rotax 915iS-motoren. n
ARC AEROSYSTEMS
De Britse start-up ARC Aerosystems heeft de RC Linx P9 ge-
presenteerd. Het wordt volgens ARC ’s werelds meest ge-
avanceerde negenpersoonsvliegtuig met verticale start- en
landingsmogelijkheden (VTOL). De cabine krijgt een inhoud
van 7,6 kubieke meter en kan met of zonder stoelen worden
geconfigureerd. Er wordt een maximale kruissnelheid voor-
zien van 200 kts (370 km/h) bij een vliegbereik van 512 nm
(948 km) op 13.000 ft (3.962 m). Het toestel wordt ont-
worpen als een kosteneffectieve, koolstofarme oplossing met
de flexibiliteit van een helikopter en de prestaties van een
vastevleugeltoestel. Volgens ARC komt de P9 Linx qua groot-
te overeen met de Leonardo AW109. De Linx heeft echter
een minder complexe aandrijflijn die naar verluidt de totale
onderhoudskosten zal verlagen. Het toestel krijgt turboprop-
motoren die in de toekomst op duurzame luchtvaartbrand-
stof (SAF) of zelfs op waterstof kunnen draaien. Het veelzijdi-
ge vliegtuig moet daarbij een sprongstart en een no-roll-lan-
ding uit kunnen voeren zonder dat er een landingsbaan no-
dig is. De P9 moet in 2028 in gebruik worden genomen.
ARC Aerosystems hield zich tot op heden vooral bezig met
de ontwikkeling van onbemande vrachtvliegtuigen. n
AMPAIRE ECO CARAVAN
Azul Conecta heeft bij Ampaire
een intentieverklaring getekend
voor de ombouw van in eerste in-
stantie zes Cessna Grand Caravans
naar Ampaire Eco Caravans. De
kern van de Eco Caravan is de
AMP-H570 hybride-elektrische
aandrijflijn en accu. De bestelling
van Azul Conecta volgt op de eer-
ste vlucht van de Eco Caravan in
november 2022 en de aankondi-
ging van een toekenning van negen miljoen dollar door het Amerikaanse ministerie van
Energie om te helpen met de door Ampaire geavanceerde systemen zodat ze klaar zijn
voor FAA-certificering en serieproductie. De AMP-H570 integreert een in Duitsland ont-
wikkelde 550 pk sterke RED A03 twaalfcilinder-verbrandingsmotor met een elektrische
aandrijflijn. De Eco Caravan vermindert daarbij het brandstofverbruik en de uitstoot met
vijftig tot zeventig procent. De uitstoot wordt bijna nul wanneer gebruik wordt gemaakt
van duurzame vliegtuigbrandstof (SAF).
De exploitatiekosten vallen 25 procent of meer lager uit, afhankelijk van de routestruc-
tuur. Het hybride-elektrische vliegtuig behoudt het bereik/laadvermogen van de Cessna
Grand Caravan, het vervoeren van meer dan negen passagiers of meer dan 1.130 kg
vracht. De maximale actieradius is meer dan 1.100 nm (2.037 km) en daardoor meer
dan die van de Grand Caravan. De regionale luchtvaartmaatschappij is een dochteron-
derneming van Azul, de grootste luchtvaartmaatschappij van Brazilië. Het regionale net-
werk van Conecta profiteert van de Eco Caravan. Azul Conecta bedient vanaf acht ba-
ses 84 Braziliaanse bestemmingen met een vloot van 24 Cessna Grand Caravan/Cara-
van EX turbopropvarianten en drie Caravans in vrachtuitvoering. Op deze bases zullen
in samenwerking met Ampaire ook oplaadstations worden gerealiseerd. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 10 14-02-2023 11:30