Pagina 67 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2020 67
LIBERTY HELICOPTERS
In 2017, na de inperking van rondvluchten boven New York, wordt Liber-
ty Helicopters benaderd door FlyNYON: of ze de opendeur-vluchten
voortaan willen uitvoeren. De baas van FlyNYON is de zoon van een van
de directeuren bij Liberty.
Door terugval in rondvluchten is dit een welkome nieuwe uitbreiding. Li-
berty heeft de benodigde papieren en vliegt met één Eurocopter aS
355 en zeven aS 350B2 heli’s. ten tijde van het ongeval in 2018 wor-
den zo’n tien tot twintig FlyNYON-vluchten per dag uitgevoerd. De toe-
stellen zijn uitgerust voor één passagier linksvoor, naast de piloot en vier
passagiers op het bankje daarachter.
Voor de passagiers beschikt FlyNYON over ruim dertig gele veiligheids-
harnassen en vijf blauwe. Die laatste waren air rescue Systems (arS)
harnassen, speciaal ontwikkeld voor gebruik in helikopters en goedge-
keurd door de Faa.
Personeel van FlyNYON merkte in gebruik dat de blauwe veel beter vol-
deden omdat ze geschikter waren voor kleinere passagiers én meerdere
koppelpunten hadden, waar de passagiers makkelijker zelf bij konden in
geval van nood.
Er wordt een besluit genomen om de blauwe harnassen bij te bestellen,
maar de gele blijven gewoon in gebruik. Het management ziet het niet als
een veiligheidsissue en stelt dat de gele harnassen al veel betere bescher-
ming bieden dan de gewone gordels die wettelijk vereist zouden zijn.
Bij de veiligheid in geval van evacuatie werd kennelijk niet stilgestaan
door het management. Bij de piloten was dit wel een issue. Die hadden
hun twijfels bij het gebruik van de messen om de touwen door te snij-
den bij een waterlanding.
Bij een oefening in november 2017 blijkt dat de deelnemers drie tot
tien seconden nodig hebben om het touw door te snijden. Er zijn zor-
gen dat het voor de gemiddelde passagier nóg lastiger is dan voor ge-
traind personeel. In februari 2018 gaat Liberty op zoek naar betere tou-
wen en messen en op 7 maart wordt de aanschaf ervan goedgekeurd.
ONGEVALSVLUCHT
In de avond van 11 maart 2018 staan twee FlyNYON-zonsondergangs-
vluchten gepland. Een van de helikopters is de aS 350B2 Ecureuil met re-
gistratie N350LH. De vijf passagiers zijn naar de helihaven bij Kearny ge-
bracht. Dit vertrekpunt ligt tussen de luchthaven Newark en manhattan in.
De twee rechterdeuren en de linkervoordeur zijn verwijderd en de lin-
kerachterdeur is opengeschoven en vastgezet.
Voorafgaand aan het boarden krijgen de passagiers een video te zien
met de veiligheidsinstructies. Vervolgens lopen ze naar de Ecureuil en
worden ze met de gele veiligheidsharnassen gekoppeld aan de anker-
punten in de heli. met een headset op kunnen ze de instructies van de
piloot volgen.
Om 18:50 uur zijn ze airborne. De Ecureuil vliegt op 300-500 voet rich-
ting het Vrijheidsbeeld. Vervolgens gaat de vlucht langs de karakteristieke
NY-skyline bij Battery Park richting de East river.
Om 19:05 uur, boven roosevelt Island, draait de heli naar het noord-
westen, richting Central Park. De hoogte is op dat moment 1.900 voet.
N350LH, hier met deuren gesloten in 2014. (Foto: anna Zvereva)
Laatste deel van de vlucht langs de East river.
#shoeselfie: Met de benen buiten boord boven Manhattan. (Foto: John Bailey)
Ondersteboven in het water.