PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2020 59
russian Helicopters toonde het prototype van de nieuwe tweemotorige
Kamov Ka-62 tijdens de maKS 2013 luchtvaartbeurs, maar het toestel
werd al in mei 2012 tijdens de Helirussia helikopterbeurs geïntrodu-
ceerd. De helikopter voltooide vervolgens na de nodige vertraging pas
op 28 april 2016 een tien minuten durende eerste vlucht.
met deze eerste helikopter werden medio juli 2018 trillingsproeven uit-
gevoerd om de effectiviteit van de geïmplementeerde veranderingen te
kunnen beoordelen. In het verlengde van deze testresultaten zouden
aanvullende modificaties aan de staartrotor en staarteenheid van alle
drie helikopters worden gemaakt. Bij de tweede Ka-62 werden de be-
sturingsorganen en elektrische systemen getest met behulp van compu-
tervluchtsimulaties. Op die manier kunnen eventuele fouten snel wor-
den opgespoord en verholpen. Ook het derde prototype zal op deze
manier worden getest.
FRANSE MOTOREN
De Ka-62 heeft Franse Turbomeca Ardiden 3G turboshafts die elk 1.253
kW (1.680 pk) motorvermogen leveren waarmee kruissnelheden van
240-290 km/h worden voorzien bij een vliegbereik van 750 km. Dat
bereik kan met extra brandstoftanks worden opgekrikt tot 1.135 km. Ge-
sproken wordt verder over een klimsnelheid van 14 m/s, een maximale
vlieghoogte van 6.100 m en een maximale hoverhoogte van 3.100 m
wanneer geen sprake is van grondeffect.
Het toestel heeft een vijfbladige kunststoffen hoofdrotor, een ingesloten
staartrotor en een dubbel uitgevoerd hydraulisch systeem. Het landings-
gestel is versterkt met het oog op de zware belasting waaraan de heli-
kopter zal worden blootgesteld. Ook zullen de 12-15 stoelen aan hogere
crashbestendigheidseisen voldoen dan normaal. De digitale cockpit
werd ontwikkeld en geleverd door Transas uit Sint-Petersburg.
(EXPORT) ORDERS
Russian Helicopters verkocht inmiddels zeven Ka-62’s aan de Braziliaan-
se charteroperator Atlas Táxi Aéreo. Atlas nam tevens een optie op nog
eens zeven toestellen van dit type voor gebruik in de offshore-industrie.
Ook het Colombiaanse Vertical de Aviacion bestelde een aantal Ka-62’s.
Russian Helicopters is voornemens in 2020 vier helikopters te bouwen.
Volgens het conglomeraat zal in 2020 ook een eerste internationale ty-
pegoedkeuring worden verkregen.
Helikopterconglomeraat Russian Helicopters gaat in samenwerking met ontwerpbureau Kamov en
helikopterfabrikant Progress Arsenyev Aviation Company (AAC) certificatieproeven uitvoeren met de
Ka-62 ‘medium twin’ helikopter. Tot nu toe zijn drie Ka-62’s vervaardigd waarmee in totaal 480 certifica-
tievluchten zullen worden uitgevoerd.
CERTIFICATIETESTS KAMOV KA-62
STATUSREPORT Door: Ruud Vos – Foto’s: Rostec