Pagina 58 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03-2020

58 PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2020
In 1995 wordt de mil mi-28N voorgesteld, een nachtvariant met een ra-
dar boven op de rotorkop, net zoals bij de apache Longbow. Het proto-
type vliegt op 14 november 1996 en krijgt tevens een richttoestel, inclu-
sief een tv-camera en een FLIr. Bij gebrek aan fondsen wordt de
ontwikkeling stopgezet tot in 2004 wanneer rosvertol een tweede pro-
totype met verbeterde rotor voorstelt. Een eerste serie-helikopter wordt
op 5 juni 2006 geleverd, maar komt pas in oktober 2009 in actieve
dienst om de mi-24 te vervangen. Zes russische mi-28N helikopters
worden in maart 2016 ingezet tijdens de slag om Palmyra om steun te
bieden aan de troepen van het Syrische regime.
MI-28NM
Deze slagveldervaringen leiden tot een verbeterde variant, de mi-28Nm
Night Superhunter. Hiervoor wordt zelfs een nieuwe anti-tankraket ont-
worpen die een doel kan treffen op 25 km afstand. Deze wordt naar zijn
doel geleid door een ‘inertial navigation system’ aan boord van de heli-
kopter. tijdens de laatste fase wordt een ‘homing device’ geactiveerd dat
zelfstandig zijn doel zoekt. De mi-28Nm kan acht van deze raketten
meevoeren, maar ook raketten tegen lucht- of gronddoelen.
De inzittenden kunnen eveneens communiceren met UaV’s dankzij
communicatiesystemen die speciaal voor de ‘Nm’ zijn ontworpen. De
bemanning beschikt over een glass cockpit en een door de State ryazan
Instrument Plant ontwikkelde helm. Hiermee worden operationele kaar-
ten en technische informatie over de helikopter geprojecteerd op een
scherm in de helm. Bij slecht zicht kan een driedimensionaal terrein-
beeld worden getoond waarvan de beelden worden gegenereerd door
een radar in een bol op de rotorkop. De helikopter heeft nieuwe Klimov
VK-2500P-motoren met Fadec, afgeleid van de VK-2500. De helikopter
beschikt over dubbele besturing zodat de navigator de besturing kan
overnemen, mocht de piloot gewond raken. Een gepantserde cockpit
weerstaat kaliber-20 mm-projectielen. Bij de bouw van de romp wordt
meer composietmateriaal gebruikt dan voorheen, waardoor de helikop-
ter minder zichtbaar wordt op vijandelijke radar. De rotorbladen zijn
eveneens uit composietmateriaal vervaardigd en kunnen inslagen van
kaliber-30 mm-projectielen doorstaan.
OPERATIONELE INZET
In maart 2019 wordt een prototype van de mi-28Nm naar de russische
Khmeimim luchtmachtbasis in Syrië overgevlogen om getest te worden
onder lokale klimatologische condities. Het toestel wordt ook operatio-
neel ingezet bij een aanval op rebellen in het noordelijk gelegen Hamra.
Op 23 juni 2019 worden twee exemplaren overgedragen aan de russi-
sche luchtmacht. Enkele dagen later volgt een order voor achttien exem-
plaren. Het gaat daarbij niet uitsluitend om nieuwe exemplaren, maar
ook om upgrades van mi-28N’s naar Nm-standaard. Bij voldoende fond-
sen zouden dit er 98 kunnen worden.
De MIL Mi-28NM Night Superhunter is afgeleid van de in 1980 ontworpen Mi-28. Dat ontwerp wordt in
1981 aanvaard door de Russische strijdkrachten en vliegt voor het eerst op 10 november 1982. Alhoewel
de Mi-28 voldoet aan de eisen, wordt voorrang gegeven aan de productie van het concurrerende Kamov
Ka-50 anti-tankwapen. Pas in december 1987 wordt opdracht gegeven tot seriebouw van de Mi-28.
MIL MI-28NM NIGHt SUPErHUNtEr
STATUSREPORT Door: Jozef mols – Foto’s: rostvertol JSC