Pagina 57 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2020 57
Iedereen wordt in zijn beroep geconfronteerd met situaties
die zich regelmatig herhalen. In mijn top 5 staat zeker de
hoge bloeddruk. Het komt regelmatig voor dat de bloed-
druk in mijn spreekkamer hoger is dan wat de kandidaat
normaal gesproken heeft. Nerveus zijn bij een keuring is
begrijpelijk. Er volgt dan bijna direct de vraag wat daaraan
gedaan kan worden. De kandidaat is bang gelijk afgekeurd
te worden, wanneer er wordt verteld dat de bloeddruk door
de huisarts opnieuw gecontroleerd moet worden. maar,
hoe werkt het nu eigenlijk?
De bloeddruk ofwel de druk in de bloedvaten is een zeer
belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziektes en moet
serieus genomen worden. De bovendruk is de druk als het
hart samentrekt en de onderdruk is de druk als het hart
zich ontspant. Er is sprake van een verhoogde bloeddruk
als de bovenwaarde hoger is dan 140 (boven de 70 jaar
150). Het vervelende is dat je jarenlang een verhoogde
waarde kan hebben zonder dat je dit voelt. Bij extreem ho-
ge bloeddruk kun je soms hoofdpijn hebben. Je kunt wel te
maken krijgen met de complicaties op langere termijn, bij-
voorbeeld een hartinfarct. De huisarts controleert de bloed-
druk (indien nodig met een 24-uursopname) en beslist
voor een behandeling, rekening houdend met de risico’s
voor hart- en vaatziektes (naast de bloeddruk ook het ge-
slacht, roken, de leeftijd en cholesterol).
Bij een keuring zit het helaas wat ingewikkelder in elkaar.
men moet er ten eerste rekening mee houden dat het gaat
om een gemiddelde waarde. De meting bij de keuring is een
momentopname. als je rennend bij de keuring komt, net
een discussie met je partner of met je baas hebt gehad, is
deze meting niet echt betrouwbaar. Vermijd alle stressfacto-
ren voor een keuring. Dit is echter makkelijker gezegd dan
gedaan. En wat moet je dan doen als je bij iedere keuring
bang bent om afgekeurd te worden? als het mij niet lukt om
een normale waarde te meten, lukt het je huisarts wellicht
wel, omdat de omstandigheid dan anders is. Laat dan de
bloeddruk na de keuring of, nog beter, voor de keuring con-
troleren door de huisarts. Bespreek bij een eventuele niet-
normale waarde wat er gedaan kan worden. Wees vooral
niet bang. Je kan nog verder vliegen met medicatie.
Ik beloof het volgende: ik probeer alle spanningen weg te
nemen, ik bied je geen koffie aan die de bloeddruk kan
verhogen en vooral… ik draag geen witte jas.
IK DRAAG GEEN WITTE JAS
MEDISCH Door: Michele Di Maio, arts
LAST MINUTE
Meting bij
keuring is
moment-
opname
TECNAM
UNITED AIRLINES
United Airlines staat
op het punt de West-
wind School of Aero-
nautics uit Phoenix
(Arizona) over te ne-
men. Wanneer de
deal in het najaar van
2020 rond is, zal de
vliegschool als United
Aviate Academy in de
nabije toekomst zorg
gaan dragen voor vol-
doende pilotenaan-
was. De maatschappij
gaat ervan uit dat in
2020 tot 10.000
nieuwe piloten nodig
zijn. Een eigen oplei-
ding moet daarbij al in
het eerste jaar tot 300
first officers opleveren.
Westwind biedt mo-
menteel zowel een
geïntegreerde als mo-
dulaire pilotenoplei-
ding aan. n
UNIVERSAL FLIGHT CONCEPTS
Universal Flight Concepts (UFC) heeft via Tecnam USA
achttien een- en tweemotorige trainingsvliegtuigen be-
steld. Nadat door UFC al eerder tien Tecnams waren on-
dergebracht bij de vliegopleiding van de Baylor Universi-
ty in Waco, werden nog eens achttien vliegtuigen be-
steld die in 2020 geleverd moeten worden. Wanneer
deze geleverd zijn, kan gevlogen worden met de P2008
(13), P2010 (13) en P2006T (2). Studenten krijgen in
Waco een modelspecifieke simulatortraining waarna ze
via de tweepersoons P2008 en de vierpersoons P2010
doorstromen naar de tweemotorige P2006T. n
P2012 SMP
Tecnam heeft de eerste P2012 SMP verkocht aan de
Oostenrijks-Duitse onderneming AirborneHydroMapping
GmbH (AHM GmbH). AMH wordt daarmee de eerste
klant van de elfpersoons P2012 die ook als Special
Mission Platform leverbaar is. De Italiaanse fabrikant
hield al bij het ontwerp van de Traveller rekening met
deze mogelijkheid door alle kabels aan de zijkanten
van de romp onder te brengen. Op die manier ontstond
de mogelijkheid in de cabinebodem twee uitsparingen
te realiseren van 73,5 x 56,7 cm voor het aanbrengen
van onder meer camera’s en geavanceerde sensoren.
Mede daardoor zijn meerdere configuraties denkbaar.
Van de tweemotorige Rotax aangedreven P2006T zijn er
inmiddels wereldwijd bijna honderd als Special Mission
Platform verkocht en geleverd. n