56 PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2020
STATUSREPORT Door: Jozef mols – Foto’s: NaSa
zoek wordt gedaan ten behoeve van de US Geological Survey en het
afghaanse ministerie voor mijnbouw. Het toestel is echter voorzien
van een Battlefield Airborne Communications Node System (BACN).
Dit laat tal van vliegtuigen toe met elkaar te communiceren, ook al zijn
hun respectievelijke communicatiesystemen onderling niet compatibel.
De BACN treedt dus op als een soort universele vertaalmachine ten
behoeve van piloten die met collega’s in andere vliegtuigtypes uit ande-
re landen boven vijandelijk gebied vliegen. Nadat drie EQ-4B Global
Hawks en vier E-11A Bombardier zakenjets met dezelfde apparatuur in
Afghanistan aankomen, wordt de Canberra terug overgedragen aan
NASA.
WB-57F
Het is echter de reanimatie van WB-57F met serienummer 63-13295
die het meest tot de verbeelding spreekt. Na de succesvolle inzet van
twee Canberra’s besluit NASA in 2011 een derde Canberra in dienst te
nemen die al 41 jaar in The Boneyard op Davis-Monthan Air Force Base
had gestaan. Dit model is uitgerust met Pratt & Whitney TF33-motoren
die de oorspronkelijke General Dynamics Wright J65 krachtbronnen ver-
vangen. De vleugels van de Canberra worden voor 80% vernieuwd. Alle
leidingen en bedrading worden vernieuwd. Zo krijgt dit exemplaar niet
alleen een nieuw landingsgestel en remmen, maar ook F-16 schietstoe-
len. Na drie jaar restauratiewerk voltooit deze derde Canberra zijn eerste
vlucht in de zomer van 2013 om later met de twee andere NASA-Can-
berra’s in formatie boven Californië een ‘ererondje’ te vliegen. In oktober
2018 wordt dit vliegtuig ingezet in Guam om er, na de vele tropische
stormen, studiewerk te verrichten in het kader van de POSIDON-missie.
(POSIDON staat voor Pacific Oxidants, Sulfur, Ice, Dehydration and cON-
vection). Met de instrumenten van de WB-57 aan boord is het mogelijk
onder meer cirrus-wolken te onderzoeken. Warme vochtige lucht stijgt
op uit de oceaan tot grote hoogte. In de wolken wordt uiterst fijne ver-
vuilende stof opgenomen die zo samen met de wolken de hele wereld
rond reist. Met de Canberra worden stalen genomen van deze bezoe-
delde wolken.
UITDAGING
De drie Canberra’s van de NASA in de lucht houden is een bijzondere
uitdaging. Omdat het vliegtuig al zo oud is, is het nagenoeg onmogelijk
aan vervangingsonderdelen te komen. Gelukkig kan NASA af en toe on-
derdelen ontlenen aan andere WB-57’s die op de Boneyard staan opge-
slagen, maar ook exemplaren van de B-57 die zich in musea bevinden,
hebben gediend als bron van onderdelen.
Uitstappen is niet altijd gemakkelijk…
Spectrometer in de neus… WB-57F met een ‘eye in the sky’.