54 PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2020
Wanneer vliegtuigen voor lange termijn worden opgeslagen, is dat meestal
slechts een pauze op hun weg naar de sloophamer. amerika beschikt over
opslagmogelijkheden in de woestijn waardoor de aftakeling van zulke vlieg-
tuigen enigszins wordt vertraagd. Dikwijls dienen de daar opgeslagen tuigen
als bron voor wisselstukken. Eén vliegtuigtype dat dit lot ontliep, is de martin
WB-57F Canberra die sinds 1974 bijna 40 jaar in ‘the Boneyard’ op de Da-
vis-monthan air Force Base in tucson (arizona) doorbracht tot de NaSa be-
sliste enkele exemplaren terug in gebruik te nemen. Eerst worden twee
vliegtuigen ontmanteld en overgebracht naar Colorado waar Sierra Nevada
Corporation ze restaureert en aanpast voor gebruik door de ruimtevaartorga-
nisatie. Voorzien van een NaSa-logo worden de vliegtuigen ingezet van af-
ghanistan tot Japan en van afrika tot Zuid-amerika. In 2011 wordt nog een
derde exemplaar toegevoegd aan de NaSa-vloot.
ENGLISH ELECTRIC CANBERRA
In 1944 lanceert het Britse ministerie voor Luchtvaart een oproep voor
het ontwerp en de bouw van een gloednieuwe bommenwerper. De
daaruit resulterende English Electric Canberra maakt zijn eerste vlucht in
1950. Het vliegtuig wordt aangedreven door rolls-royce avon-motoren.
Piloot en copiloot nemen naast elkaar plaats, terwijl een bommenrichter
plaats krijgt in een glazen cockpitneus. De Canberra krijgt geen defensie-
ve bewapening mee omdat het zo hoog en zo snel kan vliegen dat
geen vijandelijke jachtvliegtuigen een bedreiging kunnen vormen. In
1957 breekt een Canberra overigens een hoogterecord door tot 21.400
m hoogte te vliegen. Omdat de Canberra ontworpen werd als bommen-
werper is het ook een geschikt verkenningsvliegtuig. Bommenwerpers
moeten immers makkelijk te vliegen zijn en bovendien erg stabiel vlie-
gen om zo het accurate droppen van bommen op een doel mogelijk te
maken. Het is juist deze stabiliteit die van de Canberra ook een perfecte
verkenner maakt. De raF stationeert dan ook een aantal Canberra’s op
het eiland malta om vandaar het midden-Oosten te observeren. Daar-
naast worden de vliegtuigen ingezet in Noord-Ierland, Bosnië en Kosovo.
AMERIKAANSE DIENST
De Canberra verwerft zich al zeer vroeg een goede reputatie zodat zelfs de
Verenigde Staten beslissen het vliegtuig in dienst te nemen. De Glenn mar-
Bij de Amerikaanse ruimtevaart-organisatie NASA vliegt een drietal bijzondere vliegtuigen in de vorm van
Martin WB-57F Canberra’s. De vliegtuigen dateren uit de jaren vijftig van de vorige eeuw, maar blijken tot
op de dag van vandaag uitstekend inzetbaar voor meerdere missies.
NaSa WB-57F CANBERRA
STATUSREPORT Door: Jozef mols – Foto’s: NaSa
In de hangar in Houston. Een van de drie WB-57F’s.