52 PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2020
OPLEIDING Door: ruud Vos
Speciale software voor simuleren G-krachten.
stellen. Dan de ultieme proef die als afsluitende oefening tijdens een
echte UPrt wordt voorgeschoteld: 120 graden bank en 20 graden nose
up. Kom daar meer eens levend uit, want het levensreddende principe
staat hier echt haaks op de intuïtie. Gas geven mag absoluut niet want
door de plek van de motoren onder de vleugels zou dat leiden tot een
nog hogere neusstand en mogelijk LOC-I. De remedie: Push, roll, Po-
wer, Stabilise. Lijkt eenvoudig, maar kost een klauw kracht. De eerste
keer kraakt en piept het onderstel van de Dreamliner dan ook in al zijn
voegen en blijft alles maar net binnen de belastinglimieten. Een tweede
en een derde poging resulteren in meer effect: minder drukken, recht
rollen, gas geven en … stabiel, wat achteraf ook keurig in het V-g Dia-
gram zichtbaar gemaakt wordt. Ook een gesimuleerde overtrek met de
Dreamliner kan op die manier worden aangevlogen. arme simulator die
dit alles keer op keer moet doorstaan, arme journalist die na een sessie
van ruim 1,5 uur daags daarna met spierpijn zijn ‘stukje’ moet kloppen.
Over realistisch trainen gesproken…
SIMULATORS FSC
De Flight Simulation Company is de eerste Europese Approved Training
Organisation (ATO) waar vrijwel alle Full Flight Simulators al inzetbaar
zijn voor UPRT. De aanpassingen zijn een gevolg van aangescherpte re-
gelgeving van de Europese luchtvaartautoriteit EASA die sinds 20 de-
cember 2019 gelden voor de training van cockpitbemanningen. Op ba-
sis hiervan voldoen de door FSC gebruikte Level D Full Flight Simulators
voor de Airbus A320ceo (3), en A320 neo/ceo (1) en die voor de
Boeing 737-800 (5), 767-300 (1), 747-400 (1) en de 787-9 Dreamliner
(1) inmiddels aan alle eisen. Naar verwachting zal de FFS van de Em-
braer E170/E190 in april 2020 ook aan de eisen zijn aangepast, terwijl
de aanwezige 737-300 simulator naar verwachting in het derde kwar-
taal van dit jaar operationeel moet zijn. FSC is tevens gecertificeerd als
Approved Cabin Crew Training Organization (ACCTO).