Pagina 5 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2020 5
De luchtvaartmaakindustrie rammelt en kraakt aan alle
kanten en geen enkele fabrikant lijkt hier de dans te ont-
springen. Neem Airbus (zie pagina 40 en 41) dat zeer
diep in de boetebuidel moest tasten om een om-
koopspook van zich af te kunnen schudden en daarmee
vervolging te voorkomen. Maar die 3,6 miljard euro zijn
een schijntje vergeleken bij de bijna achttien miljard dol-
lar (ruim 16,6 miljard euro) die Boeing aan afschrijvings-
kosten en schadeclaims boven het hoofd hangt nu na
ruim een jaar ‘grounding’ nog steeds geen licht aan het
eind van de MAX-tunnel opduikt.
Nog zo’n domper: de Mitsubishi Aircraft Corporation.
Hun tot SpaceJet M100 omgedoopte MRJ 90 laat nog
langer op zich wachten. Oorspronkelijk zou het toestel in
2013 op de markt komen. Maar door een nieuwe (in-
middels zesde) vertraging wordt dat op z’n vroegst eind
2021 en mogelijk zelfs pas 2022. Opvallend is overi-
gens ook de stilte rond het door Mitsubishi in 2019
overgenomen Bombardier CRJ-programma.
Laat nou datzelfde Bombardier het laatste beetje zeg-
genschap in het CSeries/A220-programma verliezen nu
Airbus een meerderheidsbelang van 75% in dat pro-
gramma heeft. De Fransen hadden sinds 1 juli 2018 al
een meerderheidsbelang van 50,01% in de C Series
Aircraft Limited Partnership joint venture waarbinnen
Bombardier en de Investissement Québec (IQ) een be-
lang hadden van respectievelijk 31% en 19%. Maar
daarmee zijn we er nog niet. Want even zag het er naar
uit dat ook de zakenjetdivisie in de etalage zou gaan. Ter
elfder ure werd echter besloten de transportdivisie (on-
der meer metro’s) te verkopen omdat de in Canada ge-
bouwde zakenjets als de Global 7500 uitermate winst-
gevend zijn.
En wat te denken van de Amerikaanse president Donald
Trump. Die liet van zich horen met een mogelijk verbod
voor fabrikant CFM – een joint venture tussen General
Electric (Amerika) en Safran (Frankrijk) – om nog
meer LEAP 1C turbofans naar China te verschepen.
Dat zou de certificatie van de COMAC C919 ernstig
schaden. Ook over Trumps plannen om geen tien maar
vijftien procent importheffing te vragen voor Europese
vliegtuigen is het laatste woord nog niet gesproken.
Boeiend!
Rare tijden
Vrijwel
niets
meer
lijkt wat
het was
Typebeschrijving
26 TAM Colt SL S-LSA Serieproductie van nieuwe tweezitter
48 Acrocruiser F11AC Hoofdzakelijk uit hout
Status report
23 Cora eVtol Binnenkort met passagiers
24 Gulfstream 700 Zakenjetreeks uitgebreid
25 Cessna Skycourier Prototype dit jaar de lucht in
28 Eerste vlucht 777X Geslaagd na twee keer uitstel
31 Airbus A321P2F Omgebouwd toestel Qantas Freight
42 Sukhoi SSJ100-95 Betaalbare tegenhanger Embraer
53 A330-800neo Airbus verwerft typecertificaat
54 NASA WB-57F Canberra Oud toestel nog steeds inzetbaar
58 MIL Mi-28NM Helikopter voor Russische luchtmacht
59 Kamov KA-62 Certificatietests nieuwe Russische twin
En verder
70 Volgende maand
70 Colofon
Ruud Vos
is hoofdredacteur
Piloot en Vliegtuig
r.vos@eisma.nl
62 De bijzondere Fairey Gannet met twee contraroterende
propellers was het eerste vliegtuig van de Fleet Air Arm (FAA)
dat de opsporings- én de aanvalstaken tegen onderzeeërs
in één vliegtuig verenigde. Het was ook het laatste van dui-
zenden Fairey vliegtuigen die operationeel bij de Royal Navy
vlogen. Pas zestien jaar na de vlucht van het eerste prototype
werd het eerste squadron met Gannets uitgerust.
66 Helikopterrondvluchten in de Big Apple zijn big
business. In New York zijn diverse bedrijven actief die toe-
risten rondvliegen langs de skyline van Manhattan, zoals het
in 2012 opgerichte FlyNYON. Maar op 11 maart 2018 maakt
hun AS 350B2 Ecureuil helikopter een noodlanding op de
East River. De piloot overleeft het, maar de vijf passagiers
niet. En dat heeft alles te maken met de veiligheidsmaatre-
gelen van deze bijzondere vlucht.
Door: Ruud Vos