48 PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2020
acrocruiser werd in januari 2009 opgericht in Sofia (Bulgarije) om zoge-
noemde High Performance microlights te bouwen in beperkte aantallen.
De Acrocruiser is het eerste model dat door de Bulgaren op de markt
wordt gebracht. Het is een mooie tweezitter geworden met dubbele be-
sturing. Het vliegtuig wordt desgewenst ook voorzien van een dubbele
set avionica. De inzittenden kunnen over zowel cabineverwarming als
airconditioning beschikken.
CONSTRUCTIE
Voor de bouw van het vliegtuig is voornamelijk hout gebruikt. De vleu-
gels zijn bespannen met doek, terwijl metalen platen worden aange-
bracht op een houten frame.
Het stalen landingsgestel is voorzien van een bestuurbaar neuswiel en
hydraulische remmen. Naar keuze van de klant kan het vliegtuig met of-
wel vast, ofwel intrekbaar landingsgestel geleverd worden.
De motorophanging is gemaakt uit stalen buizen. Voor de aandrijving
opteert men voor Italiaanse krachtbronnen uit de catalogus van MWFly
uit Passiranadi Rho (Milaan). Deze motoren zijn minder bekend dan die
van bijvoorbeeld Rotax of Lycoming, maar hebben hun betrouwbaarheid
meer dan bewezen. De krachtbronnen komen in varianten van 100 pk
tot 155 pk (die stuk voor stuk geschikt zijn voor montage in de Aero-
cruiser). In het verleden werden ze al met succes ingebouwd in onder
meer de Alpi Aviation Pioneer 300, de Vans RV 3, Tecnam P2002 Sierra
en de Flying Legend Tucano Replica.
KLEINSCHALIGE PRODUCTIE
Acrocruiser wil slechts vliegtuigen bouwen in beperkte aantallen. De
F11AC wordt aangeboden in kitvorm (experimental), maar ook als volle-
dig afgewerkte microlight. Gezien het model én in kit én afgewerkte
vorm wordt voorgesteld, heeft de klant de mogelijkheid zijn vliegtuig
naar wens te laten personaliseren. Momenteel hoopt men in Sofia een
viertal exemplaren per jaar te kunnen afleveren, terwijl daarnaast naarstig
gewerkt wordt aan nieuwe ontwerpen.
De Acrocruiser F11AC oogt als een Blackshape Prime en diens voorloper, de Millennium Master. Maar de
verschillen zijn groot want de F11AC is niet uit kunststof, maar hoofdzakelijk uit hout vervaardigd. Ook is
de neus veel langer vanwege de montage van een Italiaanse motor….
ACROCRUISER F11AC
TYPEBESCHRIJVING Door: Jozef Mols – Foto’s: met dank aan Acrocruiser
ACROCRUISER F11AC
IN HET KORT
Aantal plaatsen 2
Motor MWFly van 100, 130 of 155 pk
Spanwijdte 8,1 m
Lengte 7 m
Leeggewicht 285 kg
MTOW (microlight) 480 kg
MTOW (experimental) 600 kg
Max. kruissnelheid 340 km/h
Overtreksnelheid 65 km/h
Startaanloop 100 m
Vliegbereik 1.000 km
Plafond 5.000 m
Internet acrocruiser.com