Pagina 47 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2020 47
de buurt van Blackbushe waarbij Esler het leven laat. De VX 784 be-
schikte niet over een schietstoel! alhoewel de juiste oorzaken van de
crash nooit bekend zijn geworden, zou het ongeval niet te wijten zijn
aan de deltavleugel, maar eerder aan een defect in de luchtremmen.
VX 790
Ondertussen is men bij avro al ver gevorderd met de bouw van een
tweede prototype, en inderhaast wordt beslist dit exemplaar wel te voor-
zien van een martin Baker mk 1 schietstoel. De romp van deze avro
707B (VX 790) is net iets langer dan die van de oorspronkelijke 707.
Het landingsgestel heeft hogere poten en de deltavleugel heeft nu een
pijlstand van 51°. De blauw geschilderde 707 maakt zijn eerste vlucht
op 6 september 1950 en wordt gebruikt voor proefvluchten bij lage
snelheid en op lage hoogte. Na een aantal succesvolle proefvluchten
wordt het vliegtuig in 1950 getoond in Farnborough. Wanneer in 1951
het testprogramma is afgerond, wordt het vliegtuig overgedragen aan de
a&aEE voor verdere algemene experimenten met deltavleugels. Daarna
verhuist het naar de Empire test Pilots School in Farnborough. Het toe-
stel raakt beschadigd tijdens een landingsincident in september 1956.
De herstelwerkzaamheden blijken te duur zodat het vliegtuig eerst wordt
overgebracht naar Bedford waar het als ‘hangar queen’ blijft staan tot
het uiteindelijk wordt verschroot.
WD 280
Uiteraard wordt inmiddels ook gewerkt aan een nieuwe variant van
de 707 die nu eigenaardig genoeg de typeaanduiding 707a meekrijgt.
tijdens de proefvluchten met de 707B was gebleken dat bij hoge
snelheid de turbulentie die wordt veroorzaakt door de neus van het
vliegtuig, een vlotte luchtinstroom in de luchtinlaten boven op de romp
hindert. Daarom wordt de 707B voorzien van luchtinlaten aan de voor-
rand van de vleugels. Dit derde rood geschilderde prototype WD 280
maakt zijn eerste vlucht in Boscombe Down op 14 juli 1951 met ‘roby’
Falk in de cockpit. Na het afronden van het testprogramma wordt dit
vliegtuig in 1956 per schip overgebracht naar australië waar het tot
1967 wordt gebruikt door de australian aeronautical research Council.
Daarna wordt het geschonken aan het raaF museum in Point Cook in
Victoria.
DELTAVLEUGEL
In 1952 wordt al gewerkt aan de bouw van een eerste Vulcan-
bommenwerper op basis van de ervaringen met de eerste 707-proto-
types. In alle haast wordt nog een nieuwe 707a gebouwd om extra
tests uit te voeren. Deze WZ736 vliegt voor het eerst op 20 februari
1953.
men had oorspronkelijk ook voorzien een 707-tweezitter te bouwen
voor de vliegschool voor testpiloten. Het gaat hier om de 707C. Oor-
spronkelijk heeft de overheid vier exemplaren besteld, maar uiteindelijk
worden er slechts twee afgewerkt (WZ739 en WZ744). De WZ744
maakt zijn eerste vlucht op 1 juli 1953. De resultaten van de proefvluch-
ten met de diverse avro 707’s bewijzen de kwaliteiten van de deltavleu-
gel en maken de weg vrij voor de bouw van de avro Vulcan bommen-
werper.
AVRO 707B IN HET KORT
Motor Rolls-Royce Derwent 5,
1.588 kg stuwkracht
Aantal plaatsen 1
Lengte 12,9 m
Hoogte 3,58 m
Spanwijdte 10,06 m
MTOW 4.309 kg
Max. snelheid Mach 0.8
AVRO 707C IN HET KORT
Aantal plaatsen 2
Motor Rolls-Royce Derwent 8, 16 kN
Lengte 12,9 m
Spanwijdte 10,41 m
Hoogte 3,53 m
MTOW 4.535 kg
Max. snelheid 747 km/h
AVRO 707 IN HET KORT
Aantal plaatsen 1
Motor Rolls-Royce Derwent 5,
1.588 kg stuwkracht
Lengte 9,29 m
Spanwijdte 10,06 m
MTOW 3.901 kg
AVRO 707A IN HET KORT
Aantal plaatsen 1
Motor Rolls-Royce Derwent 8,
1.633 kg stuwkracht
Lengte 12,9 m
Hoogte 3,53 m
Spanwijdte 10,41 m
MTOW 4.309 kg
Max. snelheid Mach 0.95
Het eerste prototype, de VX 784. Het tweede prototype VX 790 met langere neus. De WD 280.
De 707a WD 280.
De WZ744 was een avro 707C.