Pagina 46 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03-2020

46 PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2020
tijdens de oorlog worden de vijandelijkheden in Europa uitgevochten in
een beperkt luchtruim. De royal air Force gebruikt hoofdzakelijk bom-
menwerpers als de Short Stirling, Handley Page Halifax en avro Lancas-
ter met een vrij beperkt vliegbereik die in staat zijn zware bomladingen
te droppen boven de Duitse fabrieken en andere strategische doelen.
De eisen die gesteld worden aan de nieuwe bommenwerper liegen
er niet om. Specifi catie B35/46 omschrijft de bouw van een strategische
bommenwerper die een lading conventionele of kernwapens moet kun-
nen vervoeren met een gewicht van 4.500 kg over een afstand van 5.000
km bij een snelheid van 800 km/h op een hoogte van 15.000 m.
Van alle deelnemers aan de ontwerpwedstrijd worden uiteindelijk Hand-
ley Page en A.V. Roe (Avro) geselecteerd om een gedetailleerd ontwerp
uit te werken. Beide bedrijven hebben na afl oop van de oorlog de hand
kunnen leggen op een gigantische hoeveelheid Duitse ontwerpen en re-
searchdata die nu verwerkt kunnen worden in een eigen ontwerp. Bij
Avro zal Roy Chadwick het projectteam leiden, samen met Stuart Davies
en Bob Lindley (die later vice-president zal worden bij McDonnell Air-
craft).
AVRO 707
In eerste instantie denken de ontwerpers aan een vliegtuig met vleugels
in pijlstand. Naarmate het ontwerp echter vordert, wordt het vliegtuig
steeds zwaarder tot bijna driemaal het oorspronkelijk voorziene gewicht.
Om ervoor te zorgen dat het vliegtuig voldoende vleugeloppervlak zal
hebben zonder de spanwijdte te veel te moeten vergroten, wordt uitein-
delijk geopteerd voor een deltavleugel op een staartloos vliegtuig. Na
het defi nitieve ontwerp voor dit vliegtuig met type-aanduiding Avro 707
in 1948 te hebben ingediend, krijgt Avro zeven maanden later de op-
dracht om twee prototypes te bouwen. Het eerste prototype is een
schaalmodel (1:3) van de later te bouwen bommenwerper Avro Vulcan
en is bedoeld voor proefvluchten bij lage snelheid. Het tweede prototy-
pe (op schaal ½ van de Vulcan) wordt aangedreven door twee motoren
en is bedoeld voor testvluchten bij hoge snelheid. Dit tweede ontwerp
zal echter nooit gebouwd worden.
VX784
Even denkt men eraan de prototypes te vervaardigen uit hout, maar uit-
eindelijk wordt voor metaal gekozen. Door gebruik te maken van onder-
delen uit reeds geproduceerde vliegtuigtypes kan tijd gewonnen wor-
den. Zo is het landingsgestel afkomstig van de Avro Athena (een trainer
die moest concurreren met de Boulton Paul Calliol). De druppelvormige
cockpit wordt ‘geleend’ van de Gloster Meteor. Voor de aandrijving zorgt
een Rolls-Royce Derwent 5-motor met een stuwkracht van 1.630 kg
(16,0 kN). De half-cirkelvormige luchtinlaat wordt boven op de romp
aangebracht. De deltavleugel heeft een pijlstand van 50°. Precies tien
maanden nadat het eerste metaal voor de ‘707’ wordt gesneden, kan
de eerste Avro 707 (VX 784) uit de werkplaatsen naar buiten worden
gerold. Na het afronden van de taxiproeven wordt het vliegtuig gede-
monteerd en overgebracht naar het Aircraft and Armament Experimental
Establishment in Boscombe Down. Op 4 september 1949 kan een eer-
ste proefvlucht worden uitgevoerd met Samuel Eric ‘Red’ Esler in de
cockpit. Hiermee blijkt dat een aantal wijzigingen aan de controlevlakken
nodig zijn. Op 30 september wordt het vliegtuig door Esler overgevlogen
naar Farnborough, maar korte tijd na de start stort het vliegtuig neer in
Wanneer het Verenigd Koninkrijk één jaar na het beëindigen van de Tweede Wereldoorlog besluit een
atoombom te verwerven, ontstaat behoefte een langeafstandsbommenwerper te bouwen die ook
geschikt is om kernwapens te vervoeren.
AVRO 707 ‘BABY VULCAN’
HISTORIE Door: Jozef Mols