Pagina 45 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2020 45
het doel, zelfs voordat de piloten zicht op het doel zelf hebben. met de-
ze pod is het gemakkelijk om het doel te herkennen en te controleren
op mogelijke bewapening.
FAKKELS
De taak van de Belgische BaP-piloten is dezelfde als in eigen land: het
waarborgen van de integriteit van het luchtruim, om dat veilig te houden
voor alle gebruikers. De F-16’s zijn tevens uitgerust met ‘flares’ (fakkels),
normaal worden deze gebruikt als afweermechanisme tegen hittezoe-
kende raketten. Ze kunnen echter ook worden gebruikt om de aandacht
te trekken van de persoon (personen) in de cockpit van een onder-
schept vliegtuig. tijdens nachtvliegoperaties gebruiken de Belgische pilo-
ten ook Night Vision Goggles (NVG) om het resterende licht te verster-
ken.
De F-16’s worden gescrambled wanneer vliegtuigen zich niet houden
aan internationale regels, zoals het gebruik van een transponder, of het
identificeren van controlecentra of een ontbrekend vliegplan. Binnen
een kwartier moeten de vliegtuigen in de lucht zijn, waarna de CrC hen
naar het te onderscheppen vliegtuig zal leiden. mocht het onderschepte
toestel een gevaar vormen voor andere vliegtuigen of op weg zijn naar
een verboden zone (bijvoorbeeld in geval van nood), dan zullen de F-
16-piloten dit vliegtuig in een andere richting moeten laten afwijken.
Daarbij zijn flares erg handig om aandacht te trekken, vooral als het don-
ker is. In 99% van de onderscheppingen is er slechts een onderzoek
nodig waarbij de F-16’s naast het vliegtuig vliegen en de cockpit contro-
leren. Na een daadwerkelijke onderschepping wordt een rapport naar de
CrC gestuurd en een foto gemaakt ter bevestiging.
SCRAMBLES
De meeste alpha-Scrambles vinden plaats boven de luchtcorridor tussen
het russische gebied van Sint-Petersburg en de russische enclave Kali-
ningrad tussen Litouwen en Polen (omdat de enige manier om van/
naar Kaliningrad te reizen over zee of door de lucht is, zonder dat daar-
voor visa en douaneformaliteiten nodig zijn). Daarnaast vliegen er soms
niet-geïdentificeerde helikopters tussen Kaliningrad en enkele olieplat-
forms op zee.
Sinds september 2019 zijn ongeveer twintig alpha-Scramble-onder-
scheppingen uitgevoerd door het Belgische detachement, dat jachtvlieg-
tuigen, transportvliegtuigen en zelfs een strategische bommenwerper
heeft onderschept. tijdens de winter neemt het aantal onderscheppin-
gen af, met weer een toename vanaf de lente.
De geplande tango-Scramble die zou worden uitgevoerd om de Belgi-
sche airbus a321 met media te ‘onderscheppen’ werd helaas afgelast
vanwege de weersomstandigheden. Zodat dit keer genoegen moest
worden genomen met een Sierra-Scramble. De openingsfoto bij dit ver-
haal dateert dan ook uit september 2018 toen tijdens een eerdere Na-
tO allied air Command Qra-missie bewapende Belgische F-16’s naast
de a321 kwamen vliegen.
SCRAMBLE
Er zijn drie soorten scrambles
Alpha-Scramble : dit is ’the real thing’
waarbij de twee vliegtuigen in minder
dan een kwartier in de lucht zijn.
Tango-Scramble: dit is een training
Scramble waarbij de volledige Scram-
ble wordt uitgevoerd met een take-off
zonder dat er vliegtuigen worden on-
derschept.
Sierra Scramble: dit is een training
Scramble waarbij de volledige Scramble
wordt geoefend, zonder een take-off.
Bewapening: 2 x aIm-120 amraam luchtafweerraketten, 2 x aIm-9 Sidewinder. Detachement commandant ‘ron’ geeft uitleg.
Sierra-Scramble.