Pagina 43 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2020 43
verlengde hiervan bij Sukhoi ontwikkelde winglets worden door hun ui-
terlijk omschreven als ‘saberlets’ vanwege hun gelijkenis met een krom-
zwaard. Kort voor de jaarwisseling van 2020 volgde een Major Change
Approval die vooreerst alleen geldig is voor vliegtuigen bestemd voor
Russische gebruikers. De sabrelets kunnen daarbij als optie af fabriek
worden gemonteerd. Daarnaast kunnen er binnenkort ook bestaande
toestellen mee worden uitgerust.
Volgens SCAC verbeteren deze sabrelets niet alleen de start- en lan-
dingsprestaties, maar neemt ook het brandstofverbruik met maximaal
vier procent af. Daarnaast verbeteren de vleugeluiteinden de klimpresta-
ties en kan naar op hoger gelegen, warme vliegvelden gevlogen worden
terwijl ook de geluidsbelasting lager is. Eind december 2019 werd door
Aviastar de eerste SSJ B100-95 met sabrelets afgeleverd bij de Russi-
sche Severstal Aircraft Company die vier SSJ’s bestelde (met een optie
op nog eens twee). Deze vliegtuigen bieden elk plaats aan honderd pas-
sagiers, maar kunnen snel worden omgebouwd naar een tweeklassenin-
deling met 85 economy en acht businessclass-stoelen. De toestellen
werden voor een periode van twaalf jaar geleased bij de Russische
staatsleasemaatschappij GTLK.
ONTEVREDEN
Dat het toestel niet in het Westen is doorgebroken, heeft niets met het
concept te maken, maar eerder met een gebrek aan onderdelen. Want
haaks op al het positieve nieuws staan bijvoorbeeld de ervaringen van In-
terjet. De Mexicaanse luchtvaartmaatschappij bestelde in 2011 vijftien
SSJ’s met opties op nog eens vijf (die in 2012 werden omgezet in vaste
orders). Daarbij werden gelijktijdig tien nieuwe opties genomen. Maar
van de tot op heden 22 door Interjet ontvangen toestellen vlogen er eind
januari 2020 nog maar vijf. De overige zeventien staan in opslag in Mexi-
co-Stad vanwege een schreeuwend gebrek aan onderdelen waardoor het
ene na het andere toestel aan de grond moest blijven. Met name de Po-
werjet SAM 146-motoren zorgden hier voor de nodige problemen.
Ook de liefde van het Ierse CityJet bekoelde hierdoor. De Ierse maat-
schappij bestelde er in oktober 2015 vijftien, waarvan er begin 2019 ze-
ven geleverd waren. Vier daarvan werden in lease ondergebracht bij
Brussels Airlines, maar deze maatschappij besloot in januari 2019 de
leasecontracten niet te verlengen vanwege betrouwbaarheidsproblemen
en de moeizame levering van onderdelen. Eind oktober 2019 waren de
Superjets alweer in het Ierse register doorgehaald. Hoewel SCAC op dat
moment voornemens was de wereldwijde onderdelenvoorziening sterk
te verbeteren, leek dit mosterd na de maaltijd.
Sinds 2012 zijn van de ruim 300 bestelde vliegtuigen er 142 geleverd
aan veertien luchtvaartmaatschappijen waaronder Aeroflot, Gazpromavia
en het Mexicaanse InterJet.
ATN
De Superjets mogen overigens wel gewoon van en naar Europese lucht-
havens blijven vliegen. Eind januari 2019 werd bekend dat de SSJ100-
95 na testvluchten in Finland gewoon voldoet aan de sinds februari
2020 geldende verplichting dat alle passagiersvliegtuigen in het Europe-
se luchtruim boven verschillende landen bij vluchten boven FL285
(8.687 m) moeten kunnen communiceren met het Aeronautical Tele-
communication Network (ATN). Daarbij worden via een beveiligd com-
municatiekanaal automatisch data uitgewisseld tussen een vliegtuig en
luchtverkeersleiders. Volgens SCAC zal dit ATN in alle nieuw te leveren
SSJ100’s worden ingebouwd.
Honderd extra SSJ’s voor Aeroflot. Tot vier procent extra brandstofbesparing.
De eerste voor Serverstal bestemde SSJ100-95B.Werkdruk(te) door aanvullende Aeroflot-order.