42 PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2020
Hoewel SCAC’s hoofdkantoor in Moskou is gevestigd, vindt de productie
elders plaats in Komsomolsk-on-Amur. De cabine-inrichting wordt sinds
2012 vele duizenden kilometers verder bij Aviastar-SP in Ulyanovsk uit-
gevoerd. De vliegtuigen worden kaal naar Ulyanovsk gevlogen, waarna
klanten kunnen kiezen uit twaalf interieuropties. Begin 2020 lag de na-
druk duidelijk op de inrichting van de eerste twee van honderd bijbestel-
de SSJ100-95’s voor Aeroflot. De maatschappij vloog al met 49 SSJ’s
(de vijftigste verongelukte in mei 2019 in Sheremetyevo), maar in no-
vember 2019 werd door president Poetin besloten dat er via de staats-
leasemaatschappij VEB fondsen vrijgemaakt moesten worden voor nog
eens honderd toestellen van dit type die tussen 2019 en 2026 geleverd
zouden moeten worden.
CABINE-INRICHTING
Bij Aviastar-SP worden de stoelen voor passagiers en cabinepersoneel
ingebouwd, evenals de keuken- en toiletmodules. Ook worden er de zij-
en plafondpanelen, kasten en scheidingswanden aangebracht. De cabi-
ne kent bij Aeroflot een indeling in twee klassen: een businesslounge
met twaalf zitplaatsen (2+2) en economy met plek voor 75 passagiers
(2+3). Als laatste wordt het airconditioningssysteem getest terwijl de
APU in bedrijf is. Daarna wordt het toestel over een afstand van 700 km
overgevlogen naar het Sukhoi Civil Aircraft Supply Center in Zhukovsky
voor aflevering. De eerste vijf zijn inmiddels geleverd aan Aeroflot, maar
Poetins besluit levert extra werkdruk voor SCAC op omdat nu jaarlijks tot
dertig vliegtuigen geproduceerd moeten worden.
SABERLETS
SCAC testte in juni 2017 bij Aviatest in Letland een aangepaste, versterk-
te vleugel van de SSJ100 statisch op geschiktheid voor het aanbrengen
van winglets. Na zeer uitvoerige buig- en belastingproeven werd gecon-
stateerd dat er geen vervorming optrad in die gebieden die normaliter
zwaarder belast worden wanneer winglets zijn aangebracht. De in het
De Sukhoi Superjet is tegenwoordig een min of meer bekende verschijning op Europese luchthavens.
Het toestel werd ooit ontwikkeld als betaalbare tegenhanger van Embraers E-170/175 en Bombardiers
van het type CRJ 700/900. Na een eerste vlucht op 19 mei 2008 volgde begin 2011 het typecertificaat
van het Russische Interstate Aviation Committee, gevolgd door EASA-certificatie in 2012. In het voorjaar
van 2011 begon Sukhoi Civil Aircraft (SCAC) met het leveren van de eerste SSJ100-95’s.
SUKHOI SSJ100-95
STATUSREPORT Door: Ruud Vos – Foto’s: United Aircraft Corporation/SCAC