40 PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2020
Op 31 januari 2019 maakte Airbus bekend dat zij een schikking heeft
getroffen in het grote omkoop- en corruptieonderzoek, dat vanaf 2016
heeft plaatsgevonden. Airbus heeft inmiddels 2,083 miljard euro betaald
aan het Franse Parquet National Financier (PNF), 984 miljoen euro aan
het Britse Serious Fraud Office (SFO), 526 miljoen aan het Amerikaanse
Department of Justice (DoJ) en 9 miljoen euro aan het Department of
Transportation (DoT). Totaal 3,598 miljard euro in een zogeheten uitge-
stelde vervolgingsprocedure, waarbij Airbus nog drie jaar scherp in de
gaten wordt gehouden.
De boete had zeker het dubbele kunnen zijn, ware het niet dat Airbus
‘korting’ heeft gekregen omdat het sinds 2016 zo voorbeeldig heeft
meegewerkt. In juli van dat jaar maakte Airbus bij het SFO zelf melding
van onregelmatigheden rond transacties. In 2017 deed zij dat ook bij
het Franse PNF en vervolgens bij de Amerikanen, omdat wettelijk ver-
plichte informatie bij militaire contracten was achtergehouden. Op dat
moment liep er al een onderzoek naar omkoping rond de Oostenrijkse
deal voor Eurofighters uit 2003, een zaak die in 2018 voor 81,2 miljoen
euro werd geschikt.
“Dit akkoord betekent geen schuldbekentenis”, zei Airbus in 2018 en op-
nieuw op 31 januari. Maar wie een document van het DoT leest, komt tot
een andere conclusie: “Tussen 2008 en 2015 was Airbus via werknemers,
leidinggevenden en agenten betrokken bij een systeem om besluitvor-
mers en anderen met invloed, inclusief officials in diverse landen, om te
kopen, om op die manier op oneigenlijke wijze zakelijke voordelen te ha-
len en opdrachten van privé- en staatsondernemingen te verkrijgen.”
SMO INTERNATIONAL
De spin in het web was de afdeling Strategy and Marketing Organization
(SMO), specifiek de onderafdeling SMO International. Airbus Commerci-
al, Airbus Defence & Space en Airbus Helicopters pompten jaarlijks 300
miljoen euro in SMO om te helpen bij het ‘managen’ van zakelijke part-
ners. Met 150 werknemers zocht SMO actief naar potentiële klanten
buiten Europa en de VS. Met medeweten van leidinggevenden. Het
DoJ-stuk noemt geen namen, maar identificeert zeven Airbus ‘execu-
tives’ van wie nummer 1 en 3 maandelijks de strategie bepaalden in
Ondanks een boete van 3,6 miljard euro is Airbus er genadig vanaf gekomen in een omvangrijk om-
koopschandaal. Er is lering getrokken, maar het blijft verbazingwekkend hoe het zo ver kon komen.
AIRBUS’ CORRUPTE ZOOITJE
INDUSTRIE Door: Richard Schuurman – Foto’s: Airbus
Topman Guillaume Faury (l) en voormalig Airbus-baas Tom Enders.