PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2020 39
Vergeleken met de huidige generatie vliegtuigen kan volgens Airbus met
dit concept tot twintig procent brandstof worden bespaard en biedt het
mogelijkheden voor het toepassen van nieuwe aandrijftechnieken. Ook
kan de cabine voor een ‘totaal nieuwe’ passagierservaring leiden. Met het
model wordt al sinds juni 2019 gevlogen. De vliegproeven duren nog tot
het einde van het tweede kwartaal van 2020. Daarna wordt een besluit
genomen over een eventuele doorontwikkeling naar serieproductie.
UPNEXT
MAVERIC werd in 2017 gestart in het kader van het Airbus UpNext-
programma. Daarbinnen wordt gelijktijdig gewerkt aan drie programma’s
waaronder het E-FAN X-project dat moet leiden tot een hybride aan-
gedreven verkeersvliegtuig. Airbus, motorfabrikant Rolls-Royce (R-R)
en het Duitse elektronicaconcern Siemens bereiden hier momenteel
het ombouwen van een AVRO RJ100 om tot vliegende demonstrator.
Een tweede project is fello’fly. Hierbij gebruikt een verkeersvliegtuig de
energie die normaliter verloren gaat door in de slipstream van een ander
toestel te vliegen. Op die manier wordt ‘lift’ geboden aan het volgvlieg-
tuig waardoor minder motorstuwkracht nodig is en er per reis tussen vijf
en tien procent brandstof bespaard kan worden.
Van zeer recente datum is ook het ATTOL-project (Autonomous Taxi Ta-
ke-Off & Landing). Daarbij werden met een prototype van de A350-
1000 in januari 2020 acht autonome starts uitgevoerd. De piloten scha-
kelden direct na goedkeuring voor vertrek door de verkeersleiding de
automatische piloot in en schoven de gashendels naar voren zonder dat
ze ook maar iets aanraakten tijdens de startaanloop en take-off. In de
loop van 2020 zullen in het kader van ATTOL ook automatische taxi- en
landingsproeven worden uitgevoerd.
Airbus heeft tijdens de Singapore Airshow 2020 de MAVERIC onthuld. De naam is een afkorting van
‘Model Aircraft for Validation and Experimentation of Robust Innovative Controls’. De fabrikant ziet het
schaalmodel met een lengte van 2 m, een spanwijdte van 3,2 meter en een vleugeloppervlakte van
2,25 m² als een ‘technological demonstrator’.
EXPERIMENTEN MET ‘BLENDED WING BODY’
ONTWIKKELINGEN Door: Ruud Vos