38 PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2020
IN THE PICTURE Door: Ruud Vos – Foto’s: Airbus
Het R-R Trent 700 aangedreven toestel werd uiteindelijk 63,1 m lang met
een spanwijdte van 60,3 m en een hoogte van 18,9 m. Er werd een leeg-
gewicht voorzien van 187.000 kg en een MTOW van 227.000 kg. Bij een
maximale belading ligt het vliegbereik rond de 2.200 nm (4.075 km).
TESTEN
De eerste BelugaXL voltooide op 19 juli 2018 een 4:11 uur durende eerste
vlucht. Sindsdien werden meerdere testvluchten uitgevoerd. Prototype 1
vloog eind februari 2019 voor het eerst met een voor een A350-900 be-
stemde vleugelset van Bremen naar Toulouse. Het doel van deze vlucht
was niet alleen het testen van laad- en losprocedures, maar tevens de trai-
ning van loadmasters. Deze laatste mogen pas na twintig sessies onder toe-
zicht zelfstandig een BelugaXL laden of lossen. In mei 2019 werd in het ka-
der van het certificatietraject het ‘afmeren’ bij de fabriek in Hamburg-
Finkenwerder getest, evenals het laden en lossen van vliegtuigonderdelen.
Op dat moment was prototype 2 net uit de spuithal in Toulouse gerold.
AIRBUS TRANSPORT INTERNATIONAL
De tweede BelugaXL werd op 15 april 2019 aan de testvloot toege-
voegd na een eerste 5:30 uur durende vlucht. MSN1853 (F-WBXS) was
tevens het eerste vliegtuig waarmee begin 2020 de eerste reguliere
vrachtvluchten werden uitgevoerd nadat het toestel door Airbus Trans-
port International (ATI) was geaccepteerd. In augustus 2017 opende ATI
in het Spaanse Getafe een speciale hangar voor onderhoud aan de Be-
luga-transportvloot. In het nieuwe onderkomen met een oppervlakte van
7.200 vierkante meter zullen ook de nieuwe Beluga XL-varianten worden
onderhouden.
Beluga’s vervoeren BelugaXL. Eerste vleugelbeladingstests. Rolls-Royce Trent 700, elk 316 kN vermogen.