PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2020 31
De Airbus werd in Singapore omgebouwd door Elbe Flugzeug Werke
(EFW), de joint venture tussen Airbus en ST Aerospace. Een tweede (ex
Thomas Cook) A321-200 wordt momenteel aangepast voor het Ameri-
kaanse BBAM uit San Francisco dat tijdens de Paris Air Show 2019 voor
een A321P2F tekende. De A321’s beschikken na ombouw tot vracht-
vliegtuig op het hoofddek over veertien standaard palletposities en in de
onderste vrachtruimen over nog eens tien kleinere. Al met al kan tot
27,9 ton vracht vervoerd worden over een afstand van 2.300 nm (4.260
km). Vergeleken met Boeing 737’s in vrachtuitvoering kan de A321-
vrachtvariant tot 9.000 kg meer lading meenemen.
P2F-PROGRAMMA
Airbus lanceerde het A320 P2F-programma in 2015 en vormde met het
oog daarop een joint venture met ST Aerospace. Daarbij werd Airbusdoch-
ter EFW uit Dresden aangewezen om de ombouw voor te bereiden. Het
besluit werd destijds genomen op basis van een verwachte marktvraag
voor 600 vrachtvliegtuigen in het kleinere segment de komende twintig
jaar. Voor de A320P2F werd een laadvermogen van 21 ton voorzien met
plek voor elf standaard containers en een vliegbereik van 2.100 nm
(3.889 km). EFW verkocht vervolgens in 2018 de eerste tien A320P2F’s
via een intentieovereenkomst met de Chinese Guangdong Aerocity Hol-
ding maar is nog niet met de ombouw ervan begonnen. De A321P2F
wordt in de markt gezet als concurrent van Boeings 757F en tot 757P2F
omgebouwde verkeersvliegtuigen die 35-40 ton vracht kunnen vervoeren.
VALLAIR
De eerste A321 kwam uit de ‘handelsvoorraad’ van Vallair dat in 2018
tien A321’s aanschafte voor onder meer ombouw bij EFW in Hamburg,
een klus die de komende twee jaar moet zijn geklaard. Vallair tekende in
juli 2017 tevens een contract met de Amerikaanse 321 Precision Con-
versions joint venture (Precision Aircraft Solutions en de Air Transport
Services Group) voor de ombouw van een eerste Airbus 321-200 tot
A321-200PCF. Ook het Amerikaanse C Cubed mag A320/A321-om-
bouwprogramma’s uitvoeren.
De eerste van drie voor Qantas Freight bestemde Airbus A321P2F (Passenger to Freighter) varianten
heeft op 21 januari 2020 voor het eerst gevlogen. Onder de vleugels van het voormalige Onur Air toestel
hangen IAE V2500-turbofans. De aangepaste Airbus wordt door Vallair Solutions Sàrl uit Luxemburg in
de loop van 2020 aan Qantas verhuurd voor inzet bij Australia Post.
AIRBUS A321P2F
STATUSREPORT Door: Ruud Vos – Foto’s: Vallair
Foto Elbe Flugzeugwerke