30 PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2020
STATUSREPORT Door: Ruud Vos – Foto’s: Boeing
keurige tolerantie worden vervaardigd, wat niet alleen leidt tot een lichte-
re motor, maar ook tot een effi ciënter gebruik. GE leverde inmiddels
acht GE9X turbofans aan Boeing.
LEVERBAAR VANAF…
Boeing verwacht de eerste 777X in 2021 te kunnen leveren. Er staan 340
orders en toezeggingen van toonaangevende luchtvaartmaatschappijen in
de boeken waaronder ANA, British Airways, Cathay Pacifi c Airways, Emi-
rates, Etihad Airways, Lufthansa, Qatar Airways en Singapore Airlines.
De 777X-reeks omvat momenteel de 777-8 en 777-9 die in een twee-
klassenindeling plaats gaan bieden aan respectievelijk 384 en 426 pas-
sagiers bij een vliegbereik van 8.730 nm (16.170 km) dan wel 7.285
nm (13.500 km).
De 777-8 krijgt een lengte van 69,8 m terwijl de 9-variant 76,7 lang
wordt. De spanwijdte is identiek: 64,6 m met ingeklapte vleugeluitein-
den en 71,8 m wanneer deze zich in horizontale toestand bevinden.
Touch down na 3:51 uur.
De gigantische GE9X turbofan. (Foto’s: GE Aviation)