24 PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2020
De in oktober 2019 in Las Vegas tijdens de NBAA 2019 zakenluchtvaart-
beurs geïntroduceerde G700 wordt toegevoegd aan de reeks uitermate
goed verkopende G500 en G600 zakenjets, maar het nieuwe toestel
krijgt een nog groter vliegbereik.
De nieuwe zakenjet (tot negentien passagiers) heeft een spanwijdte van
31,91 m, is 33,48 m lang en 7,75 m hoog. De G700 wordt aangedre-
ven door 81,2 kN sterke Rolls-Royce Pearl 700 turbofans en is uitgerust
met nieuwe winglets, terwijl ten opzichte van de G500 en G600 meer-
dere aerodynamische verfijningen rond de motorbehuizing zijn doorge-
voerd. Bij een MTOW van 48.807 kg wordt gesproken over een vliegbe-
reik van 7.500 nm (13.890 km) bij een snelheid van Mach 0.85 (904
km/h). Wordt sneller gevlogen (Mach 0.90), dan komt de G700 6.400
nm (11.853 km) ver met afgetopte tanks.
COMFORT
In de cockpit kan het Gulfstream Symmetry Flight Deck worden aangetrof-
fen met elektronisch met elkaar verbonden side sticks. Piloten hebben ver-
der de beschikking over geavanceerde touchscreens en het Predictive Lan-
ding Performance System. In de 17,35 m lange, 1,91 m hoge en 2,49 m
brede cabine zijn twintig 71,4 cm brede ovale panoramische ramen aange-
bracht. Klanten kunnen in het toestel tot vijf cabinezones laten aanbrengen.
Standaard aanwezig zijn een ‘master suite’ met douchecabine. Ook is een
zogenoemde ‘ultra galley’ gerealiseerd met een lengte van meer dan 3 m
en een aparte lounge voor passagiers of bemanningsleden.
BELANGSTELLING
Voor de nieuwe, 75 miljoen dollar kostende zakenjet bestaat veel be-
langstelling. Zo bestelde Qatar Executive er tien terwijl de Amerikaanse
aanbieder van zakenjets Flexjet voor een onbekend aantal tekende. Om
nog meer klanten te strikken is Gulfstream met een cabinemock-up op
ware grootte aan een wereldtournee begonnen. Momenteel staan naast
het eerste prototype nog eens vier testtoestellen klaar voor vertrek. Daar-
naast is een prototype gebouwd waarmee statische (belasting)proeven
zullen worden uitgevoerd.
Gulfstream Aerospace Corp gaat haar zakenjetreeks uitbreiden met de nieuwe G700. Met het eerste
prototype werd op 14 februari 2020 een eerste 2:32 uur durende vlucht uitgevoerd op een mengsel van
dertig procent biobrandstof en zeventig procent kerosine.
EERSTE VLUCHT GULFSTREAM G700
STATUS REPORT
Door: Ruud Vos – Foto’s: Gulfstream Aerospace Corp