PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2020 23
De Cora vloog op 13 maart 2018 voor het eerst. Het toestel kan verti-
caal landen en starten en biedt plaats aan twee passagiers. Hoewel er
autonoom gevlogen kan worden dankzij een ‘triple redundant flight-
computer’, zullen toekomstige vluchten op de grond door een piloot
worden gemonitord die in kan grijpen wanneer dat nodig is. Het toestel
wordt standaard uitgevoerd met een ballistische reddingsparachute.
TESTVLUCHTEN
Met drie in Nieuw-Zeeland gebouwde Cora’s konden inmiddels meer
dan 1.000 testvluchten worden uitgevoerd dankzij een experimenteel
certificaat van zowel de Amerikaanse als Nieuw-Zeelandse luchtvaartau-
toriteiten. De toestellen zijn 6,4 m lang, hebben een spanwijdte van elf
meter en worden aangedreven door twaalf rotors op beide vleugels en
een pusher prop aan de achterzijde. Doordat de rotors elk hun eigen
aandrijving hebben, zal het toestel na het uitvallen van een ervan ge-
woon door kunnen blijven vliegen. Deze maken kruissnelheden tot 160
km/h mogelijk bij een voorlopig vliegbereik van 40 km.
JOINT VENTURE
Google-medeoprichter Larry Page introduceerde de Kitty Hawk Cora in
2017. In juni 2019 sloot Boeing zich bij dit initiatief aan om de realisatie
van veilige ‘urban air mobility’ te versnellen. Dit leidde in december van
dat jaar tot een nieuwe joint venture, Wisk Aero. Onderdeel van de joint
venture Wisk New Zealand is ook bouwer Zephyr Airworks.
De in Nieuw-Zeeland gebouwde Cora electrical Vertical Take Off and Landing (eVTOL) mag binnenkort
proefvluchten uit gaan voeren met passagiers aan boord. Dat is luchtvaartuigbouwer Wisk Aero overeen-
gekomen met het Nieuw-Zeelandse ministerie van Onderzoek, wetenschap en innovatie in het kader
van de zogenoemde Airspace Integration Trial.
CORA ONTMOET BINNENKORT PASSAGIERS
STATUSREPORT
Door: Ruud Vos – Foto’s: Wisk Aero