Zelfs in de winter zie ik ze nog geregeld vlie-
gen op Teuge. De gyrocopters. Het moet dus
wel heel leuk zijn, denk ik.
Ik heb er ooit eentje gevlogen, en het viel me
niet mee. Toch weer allerlei metertjes die je
precies ‘in the green’ moet houden, tussen de
twee rode lijntjes in.
In een goeie bui zou je kunnen zeggen dat de
gyrocopter de voordelen van vliegtuig combi-
neert met die van een helikopter: bijna verti-
caal stijgen & landen tegen een relatief lage
prijs. The best of both worlds.
Maar in een slechte bui kun je ook zeggen:
flinke herrie, een lage kruissnelheid, en toch
altijd nog wel wàt take off run en landing
roll. The worst of both worlds. De nog altijd fe-
TAKE-OFF
Door: Goof Bakker
CHOPPERLOL?
The best of
both worlds?
Goof Bakker
is luchtvaartpublicist
goofbak@planet.nl
Te Huur: hangaarruimte in de mooiste hangaar van Lelystad. Uw vliegtuig staat bij ons altijd vooraan op een geweldig mooie
plek en is “ready for taxi”. Bovendien kunt u gebruik maken van een prachtige sky lounge om uw vlucht voor te bereiden of
na afloop een drankje te drinken. Een Nespresso koffiemachine en koelkast zijn aanwezig.
Huur prijs per maand 495,00, inclusief energie – exclusief B.T.W.
e-mail of bel: Kees Dingler : keesdingler@hetnet.nl ; tel. 06.29070209
Vooraan & voornaam
nomenale Piper Cub is met een toefje wind
op de neus even snel airborne als de gyrocop-
ter.
Overtrekken kan een autogyro niet, maar zon-
der voorwaartse snelheid zal hij er wel verti-
caal ‘uit zakken’, en hard ook. Kan een geme-
ne boem geven.
De opleiding is net als alle andere: jij loert naar
metertjes terwijl de instructeur in je oor
schreeuwt dat je naar buiten moet kijken, om-
dat daar alles te zien is wat ook op de meter-
tjes staat. Wat dat betreft is het net een vlieg-
tuig.
Er is al vaak in de luchtvaartgeschiedenis ge-
probeerd om de gyrcopter (nieuw) leven in te
blazen. De mannen van PAL-V zijn de zoveel-
ste. Hebt u de laatste tijd nog iets van ze ge-
hoord?