Pagina 20 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03-2020

20 PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2020
Het zou te toevallig zijn als er geen toeval bestond. Ik sta
op de toren van Teuge en klaag tegen Dennis de haven-
meester dat ik nog geen ‘Solo Mio’ heb voor de komende
nummer van dit prachtblad. Op dat moment komt een me-
neer de trap op stommelen, die vrolijk meldt dat hij zijn
grote overland aan het maken is, en min-of-meer uitgewe-
ken is naar Teuge, wegens het abominabele zicht op Hoo-
geveen.
Grote Overland? Dat duidt op een recente solo. En naar
blijkt ook nog onder auspiciën van een bekende naam op
Vliegveld Hilversum, Marianne Roelofs. Juist, de dochter van
Henk! Die prachtige meid die ooit de mooiste cover van
mijn inmiddels overleden glossy magazine ‘Plane Owner’
sierde. Mijn probleem is opgelost. Nu de bekende vragen
stellen! Maar: de tijd blijkt te dringen, want de sunset na-
dert, dus het interviewtje zal telefonisch moeten plaatsvin-
den. Geen probleem want Kim is een vlotte prater, blijkt
een dagje later…
Wat is het doel van dit alles?
“Het doel van dat alles is een gezellige kleine airline op een
Caraïbisch eiland! Jawel! Misschien wel op Curaçao. Daar
heb ik al wat bekenden. Al sinds mijn vroegste jeugd heb ik
die wens gehad. Ik had alleen destijds niet de discipline.
Met name niet om de theorie onder de knie te krijgen, die
heb ik nu wel. Nu heb ik ook de rust en de financiële mid-
delen om een nieuwe carrière te gaan beginnen als piloot.”
De Caribean! Een airline met floatplanes? Dan is het avon-
tuur compleet!
“Nee, dat niet. Ik denk eerder aan een flinke twin. Een
Cessna 340. En dan van eiland naar eiland vliegen, met
toeristen.”
Een 340. Prachtig, de mooiste GA-bak ooit! Vooral die met
die gestroomlijnde tiptanks. Daarmee tussen de palmbo-
men door taxiën. Veel mooier kan het niet…
“Inderdaad, zoiets moet het worden. Maar er moet nog wel
flink gestudeerd en getraind worden. Ik ben in april begon-
nen, ik heb in augustus in Brussel mijn theorie gehaald, en
wil na het halen van mijn PPL lekker veel uren gaan maken.
Daarna denk ik dat ik voor het CPL-gedeelte naar de VS ga.”
En de solo, hoe ging die?
“De solo ging goed maar bij een op de zoveel landingen
zag ik uit mijn ooghoeken toch weer de hand van Marianne
richting het stuur gaan. Geen ingreep of zo, maar ze zat er
toch niet helemaal relaxed bij. Toen dat weer eens gebeur-
de, vroeg ik om één belangrijke aanwijzing. ‘Kijk richting ho-
rizon’, was het antwoord. Vanaf dat moment ging het stuk-
ken beter. Sterker nog: na twee of drie landingen zei Mari-
anne: ‘Nu mag je het alleen gaan doen.’ En daarna maakte
ik de mooiste landing die ik tot dan toe gemaakt had!”
No worries, vijftien uur is tegenwoordig al hartstikke goed!
De meesten gaan over de twintig. Maar vertel nog eens iets
over je plannen?”
“Mijn privésituatie is nu zo dat ik het plan om naar de Caribi-
sche Zee te verhuizen wel wat op de langere baan geschoven
heb. Ik denk eerst aan commercieel vliegen in Nederland. Ook
al om de zakelijke aspecten goed te verkennen. Ik heb een
succesvol bedrijf opgebouwd in de IT, en dat moet straks ook
in de luchtvaart zo zijn. Mijn dochtertje is misschien ook nog te
jong om een dergelijke stap te wagen. Misschien eerst wat
commercieel vliegen in Europa. Voorlopig geniet ik nog met
volle teugen van het léren vliegen, dus dat zit goed!”
OK, Kim, maar geef wel een seintje als je daar over de Cari-
bean knalt, dan kom ik kijken!
O SOLO MIO
Door: Goof Bakker
EEN MINI-AIRLINE OP DE CARIBEAN!
“Ik heb de
rust en de
financiële
middelen”
Naam Kim Hoogstrate
Leeftijd 43 jaar
Beroep eigenaar IT-bedrijf KSH
Aantal uren tot solo 15
Toestel Katana DV20
Vliegschool ACHA Hilversum
Instructeur Marianne Roelofs
Er is geen piloot die zijn of haar eerste solo-
vlucht vergeet. De meesten kunnen het wel
uitschreeuwen als ze eenmaal solo gaan.
Om daar een plek voor te bieden is er geluk-
kig elke maand onze rubriek O Solo Mio.
Bent u ook voor het eerst solo gegaan? Goof
Bakker interviewt u dan graag.
Mail: goofbak@planet.nl.