Pagina 19 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2020 19
nu naar voren geschoven als het brandweerplatform van de toekomst.
In de nieuwe Air Crane-variant zullen onder meer nieuwe, meer brand-
stofefficiënte motoren (met Full-Authority Digital Electronic Control – FA-
DEC) worden ingebouwd alsmede nieuwe composiet rotorbladen. Ook
zal een verbeterd waterkanon worden ontwikkeld, en zullen de cockpit
en het vluchtcontrolesysteem op een eigentijdser niveau worden getild.
Volgens Erickson kunnen de ongeveer vijftig vliegende S-64’s ook op de-
ze standaard worden gebracht. Daarnaast wordt een marktvraag voor-
zien van vijftig tot honderd S-64F+ varianten. Dat moet onder meer blij-
ken uit een recent geplaatste Koreaanse order voor een helikopter van
dit type. Ook werden er twee besteld door de Vigili del Fuoco (VVF), de
nationale brandweer van Italië.
Begin 2020 werden door Erickson zes Sky Cranes overgevlogen naar
Australië voor het helpen bestrijden van de talrijke bosbranden. De mul-
tifunctionele helikopters kunnen dankzij een afkoppelbare watertank tot
10.000 liter blusvloeistof vervoeren.
Erickson gaat ook samenwerken met Sikorsky om de Fase I Matrix tech-
nologie in de S-64 te integreren die speciaal werd ontwikkeld voor be-
mande, onbemande en optioneel bemande toestellen. Zij moeten in
complexe situaties op lage hoogte met weinig overzicht vliegen.
Dankzij de rekenkracht van de Matrix-computers kunnen helikopters au-
tomatisch een patroon afvliegen en bijna autonoom landen omdat de
besturing pas een kwart mijl voor de daadwerkelijke landing door de pi-
loten overgenomen hoeft te worden.
ENSTROM HELICOPTER CORPORATION
De Botswana Police-Air Support Branch heeft tijdens de Heli-Expo 2020
drie turbine-aangedreven 480B helikopters besteld. De order werd binnen-
gehaald dankzij de inzet van Safomar Aviation, de Enstrom-dealer in Zuid-
Afrika. De eenmotorige helikopters zullen na levering worden ingericht met
zowel een overdag als ‘s nachts in te zetten Trakka Systems-camera, zoek-
lichten en een sling voor vrachtvervoer. Daarnaast wordt apparatuur inge-
bouwd met het oog op medische hulpverlening. Botswana wil de 480B, die
plaats biedt aan drie tot vijf personen, inzetten voor onder meer medische
evacuaties, misdaadbestrijding en het beschermen van wild tegen stropers.
GUIMBAL
De Franse helikopterproducent Guimbal heeft voor de lichte Cabri G2
trainingshelikopter een digitale cockpit in de aanbieding: het Christal Pa-
nel. Feitelijk is het een Garmin G500TXi PFD/MFD voor helikopters met
een Mid-Continent Instrument SAM back-up PFD. Meerprijs? Ruim
23.000 dollar. Guimbal leverde vorig jaar wereldwijd 25 helikopters af.
UAVOS
Het Amerikaanse bedrijf UAVOS heeft uit de Robinson R-22 helikopter
een onbemande vrachtvariant ontwikkeld, de UVH R-22. De helikopter
heeft een MTOW van 635 kg en kan tot 180 kg lading vervoeren. Met
afgetopte tanks kan tot 40 kg vracht over een afstand van 1.020 km ver-
voerd worden bij een kruissnelheid van 160 km/h op een vlieghoogte
van maximaal 4.200 m. De endurance ligt rond de zes uur. UAVOS ont-
wikkelde al eerder een ‘boeren R22’ die als drone ingezet kan worden
voor het beschermen van landbouwgewassen of het desinfecteren van
besmette gebieden. Nieuw zijn ook de plannen een Schweizer helikop-
ter om te bouwen naar een onbemande variant.
De fabrikant rustte de R-22 hiervoor uit met het 42 kg zware Simplex
Model 22 sproeisysteem met een spanwijdte van 7 m. Daarmee kan tij-
dens een run terrein met een breedte van 14-16 m worden bestreken.
Dankzij een tankinhoud van 100 l chemicaliën kan de helikopter tot
twee uur onafgebroken worden ingezet.
ROBINSON HELICOPTER COMPANY
Robinson keek in Anaheim terug op een teleurstellend verlopen 2019.
In dat jaar werden maar negentien R22’s, 54 R66’s en 123 R44’s afge-
leverd, bijna honderd minder dan in 2018. De verwachtingen voor 2020
zijn echter beduidend beter volgens de fabrikant waarbij nu wekelijks in
Torrance een R22, twee R66’s en drie R44’s van de band zullen gaan
rollen. Met name de lichte R66 turbine zal binnenkort in het nieuws ko-
men omdat de duizendste helikopter van dit type de komende maan-
den geleverd gaat worden. Met de eerder geleverde helikopters is mo-
menteel al meer dan 1,1 miljoen uur gevlogen.
Hoewel er geen modelnieuws te melden viel, werden wel sterkere po-
lyurethaan ramen aangekondigd ter vervanging van de huidige acryl-vari-
anten. De nieuwe ramen kunnen bij de R44 en R66 de inslag van een
vogel met een gewicht van een kilogram weerstaan bij een snelheid van
100 kts (185 km/h), en bij de R22 een snelheid van 90 kts (167
km/h). De nieuwe ramen voegen ongeveer 500 gram extra gewicht toe
en kosten voor de R44 en R66 ongeveer 6.800 dollar.
Nieuw is ook een speciaal ontworpen vierkant heliplatform dat 6,1 x 6,1
m meet. Doordat dit platform op een ruim 3 m hoge constructie is ge-
plaatst, kunnen er ook twee auto’s onder geparkeerd worden.
UAVOS ontwierp de onbemande UVH R-22.
Conceptversie van een onbemande Schweizer.
Christal Panel voor de
Gabri G2.