Pagina 17 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2020 17
derbedrijf van AgustaWestland (AW) en meldde tegelijkertijd de afl eve-
ring van de driehonderdste in het Amerikaanse Philadelphia gebouwde
AW139. Dat toestel was een voor de Amerikaanse luchtmacht bestemde
Grey Wolf.
AIRBUS HELICOPTERS
Airbus Helicopters presenteerde tijdens de Heli-Expo 2020 een sterkere
versie van de eenmotorige H125. Bij deze variant wordt het beschikbare
motorvermogen van de Safran Helicopter Engines’ Arriel 2D volledig be-
nut: 952 pk tegen de huidige 847. Hierdoor kan de helikopter 1.140 kg
externe last meetorsen, een toename van 140 kg. Wordt de BLR Fast Fin
staartrotor-optie gebruikt, dan neem het zelfs toe tot in totaal 190 kg.
Ook kan hoger zonder grondeffect worden gehoverd: 3.853 m (een
toename van 457 m); met BLR-extensie wordt dit zelfs 4.084 m. Airbus
Helicopters rekent geen meerprijs voor deze vermogenstoename van de
H125 die nu ook met Garmin G500H TXI panel wordt geleverd.
Het hogere motorvermogen kan ook als retrofi t-optie worden besteld
door gebruikers van bestaande H125 (AS350 B3e Ecureuil) helikopters.
De nieuwe variant werd direct besteld door de Amerikaanse Customs
and Border Protection (16) en het Canadese Ascent Helicopters (1). De
grootste bestelling werd geplaatst door het Duitse DRF Luftrettung dat
voor vijftien nieuwe H145’s en drie H135-varianten tekende. Daarnaast
laat DRF de twintig H145’s waarmee al wordt gevlogen, uitrusten met
een nieuw vijfbladig rotorsysteem. Daarnaast zullen alle DRF helikopters
voor een periode van acht jaar onderhouden worden onder het Hcare-
programma. Het Amerikaanse Metro Aviation schoof vervolgens aan en
tekende een overeenkomst voor twaalf 145 EC145e-varianten.
Ook de Svensk Luftambulans bestelde drie H145’s. De in 2021 en
2022 te leveren helikopters worden uitgerust met het Wireless Airborne
Communication System (QACS) en krijgen een vijfbladig rotorsysteem
dat ook als retrofi t zal worden aangebracht bij de drie H145’s waarmee
de operator al vliegt. Door dit nieuwe rotorsysteem krijgen de helikop-
ters een MTOW van 3.800 kg en kunnen ze tot 150 kg meer nuttige la-
ding meenemen.
De National Aeronautics and Space Administration (NASA) wordt een
nieuwe Airbusklant met een order voor drie H135 helikopters. Deze zul-
len vanaf het Kennedy Space Center in Florida worden ingezet voor per-
sonenvervoer, medische missies en observaties tijdens raketlanceringen.
Twee helikopters worden in de zomer van 2020 geleverd, de derde in
2021.
Shell Aircraft zal de eerste gebruiker worden van de nieuwe tweemotori-
ge H160 die volgens Airbus Helicopters bijna vijf jaar na de eerste vlucht
nu binnen zeer afzienbare tijd gecertifi ceerd zal worden.
Voor toekomstige gebruikers van de tweemotorige H135 was er ook
goed nieuws: een 120 kg hoger startgewicht (van 2.630 naar 2.835 kg)
of een groter vliegbereik (140 km meer naar ruim 630 km), dan wel
veertig minuten extra vliegtijd onder standaardomstandigheden. Nieuw
is ook de mogelijkheid bestaande helikopters van dit type uit te rusten
met Helionix avionica.
BRISTOW
Twee van ‘s werelds grootste offshore-helikopteroperators, de Ameri-
kaanse Bristow Group en ERA Group, gaan fuseren waardoor een nieuw
bedrijf ontstaat met een vloot van meer dan 300 helikopters. De fusie
moet midden 2020 zijn afgerond. Daarbij zal Bristow als nieuwe be-
drijfsnaam gebruikt gaan worden, terwijl de naam ERA gehandhaafd blijft
op de New Yorkse aandelenbeurs.
Eind september 2019 telde ERA’s vloot 105 helikopters terwijl nog ge-
wacht werd op 36 AW139’s. Het bedrijf had daarnaast nog openstaande
opties voor dertien AW189’s en vijf AW169’s.
De Bristow Group vroeg in mei 2019 faillissementsbescherming om het
bedrijf te kunnen herstructureren om de schuldenlast te verminderen.
Sterke motor voor de Airbus Helicopters H125. DRF Luftrettung bestelde vijftien nieuwe H145’s.
De Bristow Group en ERA Group gaan fuseren.