Pagina 13 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2020 13
ISRAEL AEROSPACE INDUSTRIES
BOMBARDIER
HERON MK II
Israel Aerospace Industries (IAI) heeft tijdens de Sin-
gapore Airshow 2020 de Heron Mk II voor het eerst
gepresenteerd. De Heron is een zogenoemd Multi
Altitude Long Endurance (MALE) Unmanned Aerial
Vehicle (UAV). De drone is al in gebruik bij twintig
luchtmachten wereldwijd waaronder die van Israël.
De Mk II-variant krijgt verbeterde avionica en een Ro-
tax 915 iS zuigermotor waarmee op maximaal FL350
(10.668 m) tot 45 uur onafgebroken kan worden
gevlogen bij snelheden tot 140 kts (260 km/h).
Door nieuwe constructietechnieken is de romp van
de Mk II niet alleen groter en lichter dan de Mk
I-variant, maar ook sterker en eenvoudiger te onderhouden. Hierdoor kan er meer observatieapparatuur mee
worden genomen dan voorheen. IAI introduceerde in 2019 ook de T-Heron, een tactisch Unmanned Aerial
System (UAS). n
T-38
IAI mag de komende jaren
in opdracht van de Ameri-
kaanse luchtmacht op-
nieuw een groot aantal
vleugels bouwen voor T-38
trainers. Met de order is
een bedrag van 240 mil-
joen dollar gemoeid. IAI le-
vert de vleugelsets sinds
2011 en is daarnaast be-
trokken bij de bouw van
vleugels voor zowel de
F-16 als F-35 Lightning II
via dochteronderneming
LAHAV Aero-Structures. n
EVIATION ALICE
Het prototype van de elektromotoraangedreven
Alice van Eviation Aircraft is door nog onbeken-
de oorzaak op 22 januari 2020 bij een brand
zwaar beschadigd. De brand ontstond tijdens
grondtests in een van de op de grond geplaats-
te accupakketten die door een defect in brand
vlogen. Brandweerlieden die tijdens deze tests
aanwezig waren, konden het vuur snel blussen.
Eviation kon nog niets meedelen over de om-
vang van de schade aan het prototype. n
EASYJET
Wright Electric heeft de eerste stappen gezet in
de ontwikkeling van een elektromotor met een
vermogen van 1,5 megaWatt en een omvormer
met een capaciteit van 13 kiloVolt. De motor
moet in 2021 voor het eerst tijdens grondtests
draaien, gevolgd door de eerste vliegtest in
2023. De nieuwe motor moet de Wright 1 aan
gaan drijven die plaats gaat bieden aan 186
passagiers in easyJet-uitvoering. Dat toestel
moet in 2030 in bedrijf worden genomen.
Wright is daarnaast in gesprek met het Britse
BAE Systems voor de ontwikkeling van de be-
sturingssystemen en energiemanagementsyste-
men. Luchtvaartmaatschappij easyJet werkt
sinds 2017 samen met Wright Electric in de
ontwikkeling van een door elektromotoren aan-
gedreven vliegtuig. Wright Electric heeft het am-
bitieuze doel om binnen twintig jaar iedere kor-
teafstandsvlucht zonder emissies uit te voeren.
Het bedrijf mikt op een vluchtbereik van 335
nm (542 km), waarmee in potentie twintig pro-
cent van de huidige easyJet passagiers op hun
bestemming brengen gebracht kan worden. n
GLOBAL 7500
Bombardier heeft het vierde prototype van
de Global 7500 zakenjet gedoneerd aan het
Canadese Centennial College dat in 2019
ook een CRJ200 ontving voor studiedoelein-
den. De Global 7500 (sn 70004) stond ook
bekend als Flight Test Vehicle (FTV4) met
als bijnaam Architect. Het toestel werd na
zijn eerste vlucht op 28 september 2017
vooral ingezet voor het testen en valideren
van het zakenjetinterieur. Na 731 vlieguren
vond Bombardier het welletjes en haalde
het toestel uit de testvloot. De zakenjet kon
worden weggeven met medewerking van
Collins Aerospace, Parker Hannifin, Safran
Power Units San Diego, Woodward, GE Avia-
tion Systems en GE Passport die hun teston-
derdelen eveneens beschikbaar stelden. Na
deze donatie werd de naam van de oplei-
ding veranderd in The Bombardier Centre
for Aerospace and Aviation. n
LEARJET 75 LIBERTY
Bombardier Specialized Aircraft heeft twee
Learjet 75 Liberty zakenjets verkocht aan
Fargo Jet Center. Deze zal beide vliegtuigen
ombouwen tot luchtambulance met een
Spectrum Aeromed cabine en deze begin
2021 doorleveren aan het Poolse Lotnicze
Pogotowie Ratunkowe (LPR) dat vanuit War-
schau medische vluchten
uitvoert met een vloot van
27 helikopters en twee tur-
boprops.
De in juli 2019 aangekon-
digde Learjet 75 Liberty zal
binnenkort leverbaar zijn en
is volgens de fabrikant door
een vlakke vloer uitstekend geschikt voor
Emergency Medical Service (EMS) inzet.
In het toestel is plek voor drie brancards, de
nodige medische apparatuur en verpleeg-
kundigen. Het toestel heeft een vliegbereik
van 2.080 nm (3.852 km) op FL450
(15.545 m). n