Pagina 11 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2020 11
AIRBUS HELICOPTERS
LEONARDO COMPANY
De Italiaanse Leonardo Company heeft
een eerste testvlucht van een uur uitge-
voerd met de onbemande Falco Xplorer.
De start en landing vonden plaats op Tra-
pani Airbase, de officiële testbasis van de
Italiaanse luchtmacht. De Falco is een
Remotely-Piloted Air System (RPAS) dat
in staat is tot 24 uur non-stop te vliegen
met een nuttige lading van 350 kg. De
eenmotorige Falco werd tijdens de Paris
Air Show 2019 voor het eerst getoond en kan worden uitgerust met een groot aantal sensoren
met het oog op Intelligence Surveillance and Reconnaissance (ISR). Gesproken werd toen over
een MTOW van 1.300 kg en de mogelijkheid te vliegen boven FL240 (7.315 m). n
DASSAULT AVIATION
Het Duitse lucht- en ruimtevaartcentrum heeft
een tijdens de luchtvaartbeurs ILA 2018 bij
Dassault Aviation bestelde Falcon 2000LX za-
kenjet opgehaald in het kader van het toekom-
stige Flight Research Program.
De 2000LX werd bij Dassault gefaseerd aan-
gepast tot Inflight Systems and Technology Air-
borne Research (ISTAR) variant waarmee on-
der meer onbemande vluchten kunnen wor-
den uitgevoerd. Het toestel was bij Dassault in
gebruik als testtoestel waarmee nieuwe Fal-
con-jettechnologieën werden getest. DLR zal
de zakenjet midden 2020 in gebruik kunnen
nemen en op Braunschweig stationeren. n
CARPLANE GMBH
Op de luchthaven van Braunschweig zijn op
30 januari 2020 de eerste rolproeven uitge-
voerd met de CarPlane van Carplane GmbH.
De vliegende auto gaat plaats bieden aan
twee personen en wordt aangedreven door
een 151 pk sterke PC850 viertaktmotor die
een vierbladige propeller met een diameter
van 1,68 m aandrijft. Het leeg 480 kg zware
voertuig krijgt een MTOW van 760 kg en zal
daardoor worden aangemerkt als een Very
Light Aircraft. Moet er gevlogen worden, dan is
sprake van een spanwijdte van 9.715 m bij
een lengte van 7.453 m en een hoogte van
1.890 m. In ‘autostand’ is de Carplane 5,44 m
lang, 2,25 m breed en 2,12 m hoog en is op
de weg een topsnelheid van 176 km/h moge-
lijk. Met een tankinhoud van honderd liter kan
ruim 800 km gevlogen worden bij een kruis-
snelheid van 200 km/h. Aan het ontwerp is
sinds 2008 gesleuteld waarbij in 2012 meer-
dere patenten in China en Amerika werden
vastgelegd. Er is inmiddels een voorlopige
vliegvergunning bij de Duitse luchtvaartautori-
teiten aangevraagd zodat een eerste vlucht
waarschijnlijk niet lang meer op zich zal laten
wachten. n
H160
Het Franse ministerie van Defensie gaat
voor de Franse marine vier Airbus Helicop-
ters H160’s verwerven. De tweemotorige
helikopters gaan vanaf 2022 verouderde Al-
ouette III’s vervangen die nu nog worden in-
gezet voor Search And Rescue (SAR) mis-
sies. Bij de aankoop zijn naast Airbus Heli-
copters ook Babcock en Safran Helicopter
Engines betrokken. Leasemaatschappij Bab-
cock zal gedurende tien jaar continuïteit ga-
randeren in de periode dat de Franse strijd-
krachten op de van de H160 afgeleide Gué-
pard wachten. n
H145
Airbus Helicopters UK heeft een aanvullen-
de order op zak voor de levering van vier
H145 Jupiter helikopters in het kader van
het Britse Military Flight Training System
(MFTS). Al eerder werden 29 H135 Juno’s
en drie H145 Jupiters besteld waarvan de
leveringen in oktober 2018 waren voltooid.
De helikopters worden uiteindelijk aan As-
cent Flight Training, een Babcock-Lockheed
Martin joint venture, geleverd op RAF Shaw-
bury en RAF Valley waar ze sinds 1 april
2018 ingezet worden voor trainingsdoelein-
den. De Britse strijdkrachten bestelden deze
helikopters in mei 2016 om hun trainings-
vloot (vijftien Bell Helicopter 412 Griffin
HT1’s en 34 AS350 Squirrel HT1’s) te mo-
derniseren. n
H135
Airbus Helicopters heeft tijdens de Singapore Airshow 2020 zes tweemotorige H135 helikop-
ters verkocht aan de Royal Thai Air Force (RTAF). De RTAF bestelde de helikopters in het ka-
der van een nieuwe trainingsvloot. Het zestal zal worden toegevoegd aan de inmiddels twaalf
H225M’s waarmee de RTAF al vliegt. De H135’s krijgen twee externe camera’s zodat leerling-
piloten een 360 graden zicht rondom krijgen. Ook worden de toestellen uitgerust met aircon-
ditioning, getint glas, in hoogte verstelbare stoelen, tactische systemen en een Euronav 7 mo-
ving map. n