Pagina 10 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03-2020

10 PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2020
NIEUWS & INFO
www.pilootenvliegtuig.nl
AIRBUS
CAE
De Canadese simulator- en avionicaproducent CAE mag in opdracht van het NATO Airborne Early Warning
& Control Program Management Agency (NAPMA) de E-3A cockpitsimulator en een E3A-proceduretrainer
ingrijpend moderniseren. Op deze manier hoopt de NAPMA de beide simulators in 2021 op dezelfde
standaard te krijgen als de veertien E-3A Airborne Warning and Control System (AWACS) vliegtuigen die
eveneens gemoderniseerd zullen worden. Daarbij zullen onder meer geavanceerde communicatie- en na-
vigatiesystemen worden geïnstalleerd, alsmede state of the art Surveillance/Air Traffic Management (CNS/
ATM) systemen. CAE ontwierp en bouwde de eerste NATO E-3A simulator begin jaren tachtig en moderni-
seerde deze sindsdien regelmatig tijdens onderhoud. De huidige cockpitsimulator is gecertificeerd op Level
D terwijl de E3A proceduretrainer op Level II is gecertificeerd. Cockpitbemanningen volgen hierop eerst
een familiarisatie- en proceduretraining alvorens in de Level D Full Flight Simulator te stappen. n
C295
Airbus heeft met een C295 transportvlieg-
tuig geslaagde air-to-air (AAR) tankertests
uitgevoerd. Na eerdere ‘droge’ naderingen
werd recent de eerste echte brandstof over-
gepompt. Tijdens deze test werd een C295
van de Spaanse luchtmacht vijf keer aan
een dertig meter lange vulslang gekoppeld
waarbij bij snelheden liggend tussen de 185
en 240 km/h ruim 1,5 ton kerosine werd
overgepompt. Al eerder werden met een
Spaanse F-18 droge naderingen uitgevoerd
bij een snelheid van bijna 390 km/h. n
A330-800NEO
Air Greenland gaat haar enige A330-200 volgend jaar vervangen door een A330-800neo.
Het vliegtuig maakt nieuwe routes tussen Ilulissat en Kopenhagen mogelijk terwijl momenteel
tussen Nuuk en Kopenhagen gependeld wordt. Airbus maakte tegelijkertijd bekend de productie
van de A330 te verlagen naar dertig vliegtuigen per jaar om op die manier meer productiearm-
slag te hebben voor de A350. n
A321NEO
Airbus gaat een nieuwe A321-assemblagehal bouwen op de productiesite in Toulouse. Medio
2022 zal de huidige Lagardère-productiehal van de A380 een grotendeels digitaal bestuurde
A321-lijn huisvesten. Deze nieuwe installaties zullen een grote flexibiliteit bieden voor de pro-
ductie van dit vliegtuigtype. Momenteel is er in Europa slechts één eindassemblagelijn in
Hamburg. Er worden ook A321’s gebouwd in Mobile, Alabama (VS). n
ATTOL
Airbus heeft met een prototype van de A350-1000 acht autonome starts uitgevoerd. Daarbij
werden na goedkeuring voor vertrek door de verkeersleiding de automatische piloot ingescha-
keld en de gashendels naar voren geschoven zonder dat de piloten ook maar iets aanraakten.
De tests werden uitgevoerd in het kader van het Airbus’ Autonomous Taxi, Take-Off & Landing
(ATTOL) project. In de loop van 2020 zullen in het kader van dit project ook automatische taxi-
en landingsproeven worden uitgevoerd. n
A220
Green Africa Airways heeft een intentieverkla-
ring getekend voor vijftig A220-300-varianten.
De maatschappij uit Lagos tekende in 2018
voor evenveel 737 MAX 8-varianten (met op-
ties op nog eens vijftig). De Ierse leasemaat-
schappij Nordic Aviation Capital (NAC)
heeft een tijdens de Paris Air Show 2019
getekende intentieverklaring voor de Airbus
A220 omgezet in een order. Door een be-
stelling kan de fabrikant twintig toestellen
van dit type bijschrijven in de orderboeken.
Nog niet duidelijk is of het om de A220-
100 of A220-300 gaat. Airbus heeft haar
belang van 50,1 procent in het A220-pro-
gramma verhoogd naar 75 procent. De
overige 25 procent komt in handen van de
Canadese overheid. Door het veranderde be-
lang heeft Bombardier definitief afstand ge-
nomen van het voorheen CSeries-program-
ma waarbinnen de CS100 en CS300 gele-
verd werden. n
A320NEO
De Chinese leasemaatschappij China Aircraft
Leasing Group Holdings Limited (CALC)
heeft veertig A321neo’s besteld. Ook wer-
den uit een bestaande order voor
A320neo’s vijftien bestelde vliegtuigen ‘om-
gewisseld’ voor A321neo-varianten. CALC
heeft door de order en aanpassingen nu 66
A321neo’s in bestelling. De leasemaat-
schappij heeft in totaal 252 A320-varianten
besteld waarvan inmiddels 86 320neo’s en
een A321neo zijn geleverd die verhuurd zijn
aan derden. n