Pagina 9 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03-2016

neT Verschenen
PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2016 9
n(i)eT echT
Beide KLm 787-9 Dreamliners zijn inmid-
dels een bekende verschijning op Schip-
hol en binnenkort mogelijk ook in de vitri-
nekasten van verzamelaars. Het toestel,
de PH-BHa ‘Zonnebloem’, is inmiddels al
te koop bij de Duitse miniatuurgigant Her-
pa in schaal 1:200. Bestelnummer
557450, adviesprijs € 69,90. n
lelysTAd AirporT
Lelystad airport en de aviation academy van de Hogeschool van amsterdam (Hva) zijn een meerjarig
partnerschap aangegaan. Beide partijen zien de uitbreiding van de luchthaven als basis voor deze sa-
menwerking. Lelystad airport zoekt de samenwerking onder meer vanwege de ‘frisse blik van de stu-
denten’ bij het ontwikkelen van een nieuw luchthavenconcept. De aviation academy van de Hva wil
de hierdoor opgedane kennis en ervaring verwerken in het onderwijsprogramma en in het onderzoek
dat vanuit het lectoraat aviation management wordt uitgevoerd naar de optimalisatie van luchthaven-
processen. Lelystad airport mag groeien tot een luchthaven met maximaal 45.000 vliegbewegingen
per jaar in 2043 en wordt gefaseerd ontwikkeld voor vluchten naar Europese (toeristische) steden en
de overige landen rond de middellandse Zee. De Hva-studenten zullen onder meer betrokken worden
bij indelingsvraagstukken van (operationele) capaciteit, duurzaamheid, passagiersbeleving en marktwer-
king. Ze krijgen de mogelijkheid om de luchthavenprocessen en de nadering van de luchthaven na te
bootsen met simulatiesoftware in het onlangs opgezette ‘Capacity Lab’ van de aviation academy. n
klm
KLm start dit voorjaar een nieuwe reeks vluch-
ten met biofuel van Oslo naar amsterdam.
De biofuel is onderdeel van een ItaKa-project,
gefinancierd door de Europese Commissie en
wordt door SkyNrG geleverd. De brandstof
zal voor een deel via het hydrantensysteem
van de luchthaven worden geleverd. Daarnaast
leveren tankwagens een deel van de biobrand-
stof aan. In samenwerking met Embraer wordt
de effectiviteit van biobrandstof ten opzichte
van kerosine gemeten. KLm heeft eerder
met Boeing en airbus vergelijkbare tests uit-
gevoerd. De luchtvaartmaatschappij streeft er-
naar om de CO2-uitstoot in 2020 ten opzichte
van 2011 met 20% te verminderen door
onder meer de vloot te vernieuwen, biobrand-
stoffen te gebruiken en de vluchtefficiëntie
te verhogen. KLm is naar eigen zeggen ‘best
in class’ in brandstofefficiency en voorloper
in het gebruik van duurzame biofuel. De vluch-
ten worden mede mogelijk gemaakt door de
partners van het Corporate BioFuel-program-
ma, waaronder het recent toegetreden aBN
amrO. n
geschilderde Fokkers
Onlangs ver-
scheen bij ama-
zon het nieuwste
boek van de be-
kende luchtvaart-
journalist, lucht-
vaartschilder en
Piloot en Vliegtuig-
medewerker thijs
Postma: Fokker
aircraft. Het boek
verhaalt de ge-
schiedenis van
Fokker in Duits-
land, Nederland
en amerika aan
de hand van meer dan vijftig schilderijen.
Deze beelden historische en hedendaagse
Fokker-vliegtuigen uit: vanaf de ‘Spin’ tot en
met de F100. Ook vliegtuigen die door
Fokker in licentie zijn gebouwd, zijn afge-
beeld. Elk schilderij wordt vergezeld van
een korte, informatieve Engelse tekst en
een foto. Een must dus voor elke lucht-
vaartliefhebber en voor iedereen die een
band heeft, of heeft gehad, met Fokker. Er
staat veel werk in dat nog niet eerder werd
gepubliceerd. De paperback met gelami-
neerde omslag telt 56 pagina’s op wit pa-
pier (formaat: 20,5 x 20,5 cm). Het boek
kost US$ 19,95 of het equivalent daarvan
in andere valuta en is te bestellen op via
www.amazon.com/dp/1523373598 n
roTTerdAm The hAgue AirporT
rotterdam the Hague airport (rtHa) is in 2015 binnen de grenswaarden van de geluidsbelasting
gebleven. Dat blijkt uit de handhavingsrapportage die de Inspectie Leefomgeving en transport (ILt)
heeft gepubliceerd in de Staatscourant. Op rtHa zijn 975 nachtvluchten uitgevoerd waarbij de in-
spectie twee overtredingen heeft geconstateerd met betrekking tot vluchten na 23.00 uur. Een van
de overtredingen werd geaccepteerd vanwege uitzonderlijke weersomstandigheden. Voor de andere
overtreding heeft de inspectie een luchtvaartmaatschappij een waarschuwing gegeven. Bij circuit-
vluchten (les- en oefenvluchten) werden geen onrechtmatigheden aangetroffen. Van de in totaal
294 militaire vluchten die zowel overdag als ’s nachts op de luchthaven zijn toegestaan, vonden er
twintig in de nachtelijke uren plaats. alle onderzochte afwijkingen van vertrekroutes waren het gevolg
van aanvullende instructies van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). n
08-15_Nieuwspaginas.indd 9 16-02-16 11:30