PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2016 71
vleugelribben, staartvlakken en secundaire rompdelen werden in een
meubelfabriek in Stuttgart gemaakt. De assemblage gebeurde in Leip-
heim.
Ongekende prestatie
Veertien weken na ontvangst van de rLm-instructies rolde de eerste me
321 V1 naar buiten; een enorme prestatie voor de bouw van zo’n gi-
gantisch vliegtuig. tegelijkertijd stonden elf exemplaren in de eindassem-
blage en 62 in het pre-assemblage-stadium.
De romp was opgebouwd uit een rechthoekig frame van gelaste staal-
buis met een secondaire houten constructie. Het vrachtruim was 11 m
lang, 3,15 m breed en 3,30 m hoog. Voor die tijd een ongeëvenaarde
ruimte. De laadvloer was versterkt en kon een druk van 20.000 kg weer-
staan; tweemaal het eigen gewicht van het vliegtuig. De toegang tot het
vrachtruim werd gevormd door twee openslaande deuren. Deze noviteit
zou later ook door anderen worden toegepast. een extra vloer kon wor-
den aangebracht voor 200 soldaten. De vleugelligger was opgebouwd
uit vier staalbuisdelen die verbonden waren door n-constructies en hou-
ten ribben. De voorrand was met triplex bedekt, het achterste deel met
linnen. De hele vleugelachterrand was beweegbaar. De buitenste delen
waren uitgevoerd als ailerons, de binnenste delen als flaps. Het vleugel-
middendeel werd gesteund door een stijl aan elke kant. De staartvlak-
ken waren geheel van hout en het rompdeel waaraan het was beves-
tigd, was scharnierend en beweegbaar van -5 graden tot + 2,5 graad.
Het landingsgestel bestond uit vier verende ski’s onder de neus en een
afwerpbare dolly voor de start.
trOika-schlepp
nu diende zich het probleem van de start aan. er was geen enkel vlieg-
tuig beschikbaar om de volbeladen me 321 de lucht in te slepen. Voor
de eerste proeven werd een Junkers Ju 90 ingeschakeld. Op 25 februari
1941 werd de me 321 V1 voor het eerst opgesleept met 3.590 kg bal-
last. messerschmitt-testpiloot Karl Bauer maakte een vlucht van 22 mi-
nuten. De vliegeigenschappen waren goed op een wat zware besturing
na en er waren slechts kleine modificaties nodig. tijdens de volgende
testvluchten bleek dat voor lange vluchten de werklast voor één piloot
wel wat zwaar was. Daarom werd besloten om de 101e machine als me
321B uit te rusten met een plaats voor een tweede piloot. De proeven
met de Ju 90 als sleepvliegtuig bevestigden dat dit toestel onvoldoende
vermogen had om een me 321 met volle lading te slepen. een oncon-
twee me Bf 110’s van de ‘troika-schlepp’; de me-323 heeft startraketten. me 323 V1 met vier motoren.
neusbewapening. Formidabel landingsgestel.
70-71-72-73_messerschmidtme-323.indd 71 16-02-16 14:20