PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2016 69
De meeste Chinese vrachtvliegtuigen zijn kopieën van russische modellen.
Zo was de Shaanxi Y-8 afgeleid van de an-12 Cud. In 2001 begint de ont-
wikkeling van wat dan de Y-8X genoemd wordt: een doorontwikkeling van
de Y-8. In 2005 toont de Shaanxi aircraft Industry Group tijdens de lucht-
vaartshow van dat jaar in Beijing een model van deze Y-8X die inmiddels is
omgedoopt tot Y-9. algemeen wordt aangenomen dat China bij de ontwik-
keling van dit vliegtuig hulp heeft gekregen van antonov aeronautical Scien-
tific technical Complex (aStC) uit Oekraïne. met de bouw van een eerste
prototype wordt gestart in 2006, maar spoedig valt het werk stil. De bouw
van ‘special mission’-vliegtuigen, waaronder aWaCS-modellen, krijgen priori-
teit boven de ontwikkeling van nieuwe vrachtvliegtuigen. In 2009 wordt de
bouw van de prototypes hervat. Een eerste vlucht volgt in november 2010.
In 2012 begint het operationele leven van de Y-9 bij de Chinese lucht-
macht. Verkopen op de civiele markt worden nog niet geregistreerd.
De Y-9 is veel moderner dan zijn voorloper. De vier WJ-6C-motoren
zijn voorzien van JL-4-propellers uit koolstofvezel. achteraan is de Y-9
voorzien van een grote vrachtdeur die ook als ‘ramp’ fungeert om lichte
voertuigen, geschut en ander materiaal naar binnen te kunnen rijden.
De vrachtruimte krijgt een snel laadsysteem mee en verstevigde beves-
tigingspunten voor de vracht. tijdens de vlucht kan de Y-9 vracht drop-
pen, verdeeld in kleinere eenheden kan tot 13,2 ton afgeworpen
worden. Ook kunnen 98 gewapende parachutisten gebruikmaken van
de vrachtdeur. In medevac-uitvoering biedt de Y-9 dan weer plaats
aan 72 gewonden en drie verplegers. De piloten beschikken over een
glass-cockpit. Een voorwaarts kijkende FLIr moet landingen tijdens
slecht weer vergemakkelijken. Een ‘ground proximity warning system’
en ‘collission avoidance system’ behoren eveneens tot de basisuitrus-
ting.
China heeft recent herhaaldelijk voor verbazing gezorgd door ultramoderne gevechtsvliegtuigen voor te
stellen die uiterst snel de weg van de tekentafel naar het vliegveld hebben gevonden. Op het gebied van
transportvliegtuigen ging de evolutie net iets minder snel. Toch werd onlangs de Shaanxi Y-9 voorge-
steld: een militair transportvliegtuig, mogelijk vergelijkbaar met de Hercules C-130J.
TYpebeSCHriJving Door: Jozef mols
Shaanxi Y-9 in het kort
bemanning 4
Motoren 4 x Wojan WJ-6C, elk 5.100 pk
Lengte 36 m
Spanwijdte 40 m
Hoogte 11,3 m
Afmetingen vrachtruim (lxbxh) 16,2 x
3,2 x 2,35 m
Leeggewicht 39.000 kg
MTOW 77.000 kg
nuttige lading 20 ton vracht of 98
volledig bewapende militairen
Max. snelheid 650 km/h
Kruissnelheid 550 km/h
plafond 10.000 m
Kruishoogte 8.000 m
vliegbereik 2.200 km (lading 15 ton)
Startaanloop 1.350 m
Landingsrol 1.350 mShaanxi Y-9
69_chinesey-9.indd 69 16-02-16 13:33