PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2016 61
de radio en reporting points heeft me niet in de gelegenheid gesteld
van deze crossing een foto te maken, waarvoor mijn verontschuldigin-
gen. Want vier parallelle landingsbanen naast elkaar is best wel indruk-
wekkend.
check-ouT fliGhT
De check-out flight was de normale 3 t/G, steep turns, stall recovery
max 50 ft loss, emergency landing simulation en navigatievoorbereiding.
De dag van mijn check-out-vlucht stond er veel wind, vlak na een kou-
front dat drie uur eerder gepasseerd was. Zeer uitzonderlijk in Californië
en daarom geen andere VFr flights gespot. Stevige cross wind, gusting
30 kts. Het ging perfect, lang leve de kilometerslange landingsbanen in
de VS. Baan 21/03 heeft 4.973 ft lengte, vrij comfortabel dus, met dank
aan de DC-3.
kSMo-koXr
Nadien heb ik zelf nog een uitstapje gemaakt, een navigation flight van
Santa monica (KSmO) naar Oxnard (KOXr) langs de kustlijn, overhead
malibu Beach: 43 nm en 28 min. SmO ligt in Class D tussen zeven uur
’s morgens en vier uur ‘s middags en nadien is het Class G. Er wonen
130.000 mensen op minder dan 2 nm van de luchthaven, dus qua ge-
luidregelgeving een van de strengste luchthavens waar ik ooit gevlogen
heb. Zo kun je op een specifieke frequentie even luisteren hoeveel het
aantal take-off-decibels was kort na het opstijgen. Ook het take-off-circuit
is specifiek. aan het einde van de runway 21, 10° naar links, dan over
de golfcourse vliegen waarna 235° naar rechts terug recht tot boven zee
(zie hiervoor https://www.smgov.net).
PriMa Service
Het was zalig, wat een uitzicht, Hollywood rechts van me, voor me de
kustlijn, rechts de bergen, met hoge toppen (3.111 ft) niet ver van mijn
3.500 ft cruising altitude. Had radar vectoring service gevraagd aan de
controller net voor het opstijgen in Santa monica en die service was ex-
cellent. Perfecte vermelding van andere vliegtuigjes in mijn buurt en su-
pervriendelijk.
Oxnard is een mooie luchthaven op 45 ft, dus quasi op zeeniveau. Baan
25/07 goed zichtbaar en 5.953 ft lang. De landingsbaan in use was 25
met 8 kts cross en 27 kts wind, uitschieters naar 33 kts. Sportieve lan-
Justin aviation School.
Klassiek panel. Point Dum, grens B Class LaX, vlakbij malibu Beach. Point magu, net na take-off Oxnard.
Downwind Santa monica airfield.
Brams bij de hem gehuurde C172 Skyhawk.
60-61-62-63_reisverslag.indd 61 16-02-16 13:05