Pagina 57 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03-2016

PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2016 57
De nieuwe, jonge leider van Noord-Korea, Kim Jong-Un, gooit het duide-
lijk over een andere boeg. Hij wil zoveel mogelijk reizen met zijn eigen
‘air Force One’: een Il-62 die daartoe een opknapbeurt kreeg. Jong-Un
gebruikt het vliegtuig zelfs voor korte vluchten die over de weg minder
dan twee uur zouden vergen. Daarnaast poseert hij maar al te graag in
het uniform van een luchtmachtofficier in de rang van maarschalk van
de Noord-Koreaanse luchtmacht.
lichtE luchtVaart
medio 2014 verspreidt staatspersbureau Korean Central News agency
‘rodong Sinmun’ het bericht dat Kim Jong-Un een bezoek brengt aan
een vliegtuigfabriek in Juche. Hij wordt daarbij vergezeld door Jo Chun
ryong, de voorzitter van het tweede Economisch Comité (dat onder
meer toezicht houdt op de wapenindustrie) en Hong Yong Chil, direc-
teur van de WPK machine Building Industry Department. De aanwezig-
heid van beide heren wijst erop dat de vliegtuigfabriek een belangrijk
onderdeel is van de Noord-Koreaanse wapenindustrie. Daar wordt onder
meer de an-2 nagebouwd, maar ook de Cessna 172.
‘De ontwikkeling van een Koreaans licht vliegtuig is weer een schitterend
succes, enkel mogelijk gemaakt door de nooit aflatende inspanningen
van Kim Il-Sung en Kim Jong-Il’, aldus het persagentschap. maar dat het
om nagemaakte vliegtuigen gaat, is wel duidelijk. Zo is het hoofdlan-
dingsgestel voorzien van in rusland vervaardigde hydraulische remmen,
en is zowel het richting- als hoogteroer groter dan die van de originele
Cessna’s uit Wichita. tot op heden zouden een zeventigtal ‘172’s’ Juche
hebben verlaten. algemeen wordt aangenomen dat deze vliegtuigen
worden gebruikt voor het privétransport van de ‘gevierde leider’ en top-
ambtenaren van zijn regime. Zo zouden ze niet langer afhankelijk zijn
van ‘onbetrouwbare’ piloten. Het persagentschap vertelt ook dat Kim
Jong-Un zelf zijn privévliegtuig zou besturen, en stuurde als ‘bewijs’ een
foto waarop de leider te zien is nabij het vliegtuig en in de cockpit van
een ‘172’ , met naast zich een russisch piloot! Feit is echter dat de ‘ge-
vierde leider’ een tiental airstrips liet aanleggen nabij zijn residenties.
meestal zijn ze gelegen binnen het ‘verboden gebied’ van de residentie
en naast de privétreinstations die zijn voorgangers gebruikten. Zo kon
basketball-speler Dennis rodman die Jong-Un bezocht, gebruikmaken
van een privélandingsbaan bij diens private buitenverblijf in Songdowon.
Daar liggen tevens de privéjachten en jetski’s van de ‘gevierde leider’ af-
gemeerd. Ook nabij een ander paleis waar de Japanse sushichef Kenji
Fujimoto de scepter zwaait, werd een landingsstrip aangelegd.
dronEs
Het staat het vast dat Noord-Korea sinds de zeventiger jaren eigen dro-
nes en Uav’s bouwt. De belangstelling daarvoor wordt voor het eerst
opgewekt als de verenigde Staten tussen februari 1970 en juni 1973
onbemande vliegtuigjes inzetten om vanaf de Osan air Base in Zuid-Ko-
rea spionagevluchten uit te voeren boven Noord-Korea. De interesse
wordt verder gestimuleerd door de inzet van Israëlische Uav’s tijdens de
arabisch-Israëlische oorlog in 1973. tussen 1988 en 1990 koopt (of
krijgt) Noord-Korea voor het eerst Chinese onbemande vliegtuigen.
Dankzij de ervaring hiermee start Noord-Korea in de vroege negentiger
jaren met de productie van eigen inheemse Uav’s. In 1994 levert Syrië
de technologie voor de russische Dr-3 reys Uav. tegen het einde van
de twintigste eeuw koopt Noord-Korea enkele tientallen russische Pche-
De in Noord-Korea gebouwde vierzitter. Krap bemeten cabine…
Landing met de vierzitter in Pyongyang. Noord-Koreaanse tweezitter in Pyongyang.
56-57-58_noordkorea.indd 57 16-02-16 13:03