52 PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2016
PiPer PT-1 in heT korT
Aantal plaatsen 2
Motor Franklin 6AC-2980D, 130 pk
Lengte 6,96 m
Hoogte 1,97 m
spanwijdte 7,73 m
Leeggewicht 601 kg
Max. snelheid 241 km/h
Kruissnelheid 217 km/h
Landingssnelheid 80 km/h
Vliegbereik 1.125 km
Plafond 3.780 m
PiPer Pa-29 PaPoose
in heT korT
Aantal plaatsen 2
Motor Lycoming O-235-C1B, 108 pk
Lengte 6,55 m
spanwijdte 7,62 m
Hoogte 2,13 m
Leeggewicht 364 kg
MOTW 680 kg
Max. snelheid 209 km/h
De Papoose bleek ‘doorschijnend’ te zijn. De boven- en onderkant van de romp zijn aan elkaar gelijmd.
Lock Haven om het vliegtuig te testen in zomerse warmte en bij koud
winterweer.
tijdens de eerste vluchten met het tweede prototype blijkt al dat indien
het vliegtuig in vlucht bekeken wordt met de zon achter het vliegtuig, de
romp en vleugels nagenoeg doorzichtig zijn en men de inzittenden kan
zien zitten. Erger is echter het feit dat de kunststoffen onder invloed van
de vochtigheid vervormen. Daarom wordt afgezien van het hele Pa-
poose-project. De laatste vlucht met een prototype wordt gemaakt op
22 februari 1965. Op dat moment is men bij Piper begonnen met de
productie van de succesvolle Cherokee 140. De managers geven er de
voorkeur aan terug te vallen op oude en beproefde constructiewijzen.
Wel wordt er even aan gedacht een Papoose uit metaal te bouwen,
maar dit project krijgt geen steun van de beheerders. Eén Papoose kan
nog bewonderd worden in het Piper museum in Pennsylvania.
HisTOrie Door: Jozef mols
De laatste vlucht met een prototype vindt in 1965 plaats.
50-51-52_pipertrainers.indd 52 16-02-16 12:06