Pagina 51 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03-2016
PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2016 51nië) waar het wordt hersteld. In 1970 wint de Pt-1 de ‘Contempory age
Outstanding Closed Cockpit monoplane award’ in Oshkosh. In 1993
wordt het vliegtuig overgedragen aan het Piper aviation museum...

PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2016 51
nië) waar het wordt hersteld. In 1970 wint de Pt-1 de ‘Contempory age
Outstanding Closed Cockpit monoplane award’ in Oshkosh. In 1993
wordt het vliegtuig overgedragen aan het Piper aviation museum in Lock
Haven (Pennsylvania) waar het nu nog bewonderd kan worden. Even
denkt men er bij Piper nog over om een vierzittervariant van de Pt-1 op
de markt te brengen (de PWa-6), maar het blijft bij een idee.
Pa-29 PaPoose
Bij Piper ligt men niet echt wakker van dit tegenvallende resultaat. Zowel
tijdens als na de oorlog heeft men de handen vol aan de bouw van een
hele reeks succesvolle modellen, waaronder de Cub. In 1958 wil de fa-
brikant afwijken van zijn tot dan toe beproefde bouwmethodes. Er wordt
gezocht naar alternatieve bouwmaterialen. In Vero Beach richt het bedrijf
de Piper Plastic Division op onder leiding van robert Drake. men gaat
In 1993 wordt de Pt-1 overgedragen aan het Piper aviation museum.
ervan uit dat kunststoffen in de toekomst erg belangrijk zullen worden
bij de bouw van vliegtuigen. Bovendien zou het wel eens mogelijk kun-
nen zijn dat zulke materialen goedkoper blijken dan hout en metaal. Pi-
per hoopt een tweezitter op de markt te brengen voor minder dan US$
5.000. Drake’s werk resulteert in de Pa-29 Papoose: een laagdekker die
plaats biedt aan twee inzittenden (side by side). De romp bestaat uit
een bovendeel en een onderdeel, vervaardigd uit kunststof, die aan el-
kaar gelijmd worden. De kunststof bestaat uit een laag papier die in een
kern wordt aangewend en bekleed wordt met kunsthars. Het geheel lijkt
enigszins op ribkarton. De vleugel bestaat uit een metalen frame dat
eveneens met panelen uit deze kunststof bekleed wordt. Het vliegtuig
wordt aangedreven door een Lycoming O-235-C1B motor van 108 pk.
Het model maakt zijn eerste vlucht in de lente van 1962. Na deze ge-
slaagde vlucht worden twee prototypes overgevlogen naar arizona en
50-51-52_pipertrainers.indd 51 16-02-16 12:06