50 PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2016
als in Europa de tweede Wereldoorlog dreigt, beschikt Duitsland
over 65.000 leerling-piloten en vliegtuigtechnici. Nog eens driemaal
zoveel jonge Duitsers volgen een opleiding in zweefvliegkampen.
In Italië financiert Benito mussolini de Vereniging voor Luchtvaart
die 120.000 leden telt. amerika kan enkel een beroep doen op
23.236 piloten, inclusief zij die werken voor de luchtvaartmaatschap-
pijen.
President roosevelt ziet in dat amerika vroeg of laat bij het Europese
conflict betrokken kan raken en start het Civilian Pilot training Program.
Dat programma moet zoveel mogelijk amerikanen de kans bieden een
vliegopleiding te volgen. Voor dit programma wordt vooral de Piper Cub
gebruikt. Het project is succesvol want op 1 januari 1941 hebben al
meer dan 63.000 amerikanen hun vliegbrevet behaald. ruim 80% van
alle latere militaire vliegers die deelnemen aan de tweede Wereldoorlog,
krijgt zijn eerste opleiding aan boord van een Piper J-3 Cub. Ook hogere
officieren leren met de Cub de kunst van het vliegen. Onder hen ri-
chard Bong en Joe Foss die deelnemen aan de raid op tokyo in 1942,
maar ook John Glenn die later astronaut zou worden. De generaals mark
Clark, George Patton, George marschall en Dwight D. Eisenhower krijgen
allemaal les aan boord van de Cub en gebruiken het vliegtuig later op
het slagveld als vliegende jeep.
P-T 1
De Cub is eigenlijk alleen geschikt als ab-initio trainer. Wil men piloten
een gevorderde opleiding bieden, dan dient men te beschikken over
meer krachtige modellen.
Binnen deze context besluit Piper een nieuw model te lanceren: de
door David Long ontworpen Piper Pt-t. Het vliegtuig is opgebouwd rond
een metalen frame, bekleed met doek. De vleugels bestaan uit triplex-
hout dat in kunsthars is gedrenkt. Voor de aandrijving zorgt een Franklin-
motor van 130 pk. De Pt-1 is de eerste laagdekker die door Piper wordt
gebouwd en ook het eerste Piper-model met intrekbaar landingsgestel.
In 1943 maakt Clyde Smith de eerste succesvolle proefvlucht op de
Wright Patterson air Force Base. Hoewel het vliegtuig goede prestaties
levert, zijn de militairen niet geïnteresseerd. Zij opteren voor de Stear-
man en nog weer later voor de Harvard. Het enige prototype van de Pt-
1 keert terug naar de Piper-fabriek waar het een tijd als zakenvliegtuig
wordt gebruikt. In 1954 wordt het toestel zwaar beschadigd tijdens een
ruwe landing. Het wrak wordt overgebracht naar San Fernando (Califor-
Tienduizenden piloten ontvingen in het verleden hun basisopleiding aan boord van de Piper Cub. Ook
vandaag de dag wordt wereldwijd een groot aantal Piper-vliegtuigen ingezet voor opleiding en vorming
van aspirant-piloten. Toch ontwierp en bouwde Piper in het verleden enkele modellen die het nooit tot
serieproductie brachten. Denk bijvoorbeeld aan de Piper PT-1 en de Piper P-29 Papoose.
PIPErS exPerimenTele Trainers
HisTOrie Door: Jozef mols
50-51-52_pipertrainers.indd 50 16-02-16 12:06