Pagina 46 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03-2016

46 PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2016
De De Havilland DH.104 Dove was een licht tweemotorig
vliegtuig voor acht passagiers dat zijn eerste vlucht maakte
in 1945. Dit toestel, bescheiden in afmetingen en motor-
vermogen, is ontworpen door de geestelijk vader van de
mosquito, het eerste echte multirole gevechtsvliegtuig ter
wereld met voor zijn tijd fenomenale prestaties. Een vlieg-
tuig ontwerpen dat voor zijn taak is berekend, is altijd een
wapenfeit van formaat. Doves hebben jarenlang in een
veelheid van rollen goede diensten bewezen en bleven in
gebruik tot in de jaren negentig.
Het eerste wat opvalt bij de onlangs voor FSX uitgebrachte
digitale Dove en Devon (de naam die de Britse marine er-
aan gaf maar die ik in dit artikel verder niet gebruik) is de
zelfs op een beeldscherm claustrofobisch krappe cockpit.
Voor lange afstanden was de Dove overduidelijk niet be-
doeld. De knoppen voor de ijsbestrijdingsapparatuur zijn
prominent aangebracht midden onder het windscherm, ter-
wijl er toch zaken zijn te bedenken die je in een noodgeval
sneller nodig hebt. Schakelaars en knoppen zijn zo groot
uitgevoerd dat ze de krapte van de cockpit benadrukken.
Het uitzicht naar voren en naar boven is prima, misschien
wel mede door de bescheiden afmetingen van het vlieg-
tuig. Er zijn interessante details te zien, zoals de opschriften
op de ramen. andere onderdelen van het interieur, zoals
de raamsponningen, ogen enigszins ‘vlak’, maar in het alge-
meen is de cockpit van goede kwaliteit. aardig is dat ver-
schillende varianten van de cockpit, bijvoorbeeld civiel en
militair, beschikbaar zijn.
Van buiten ziet het vliegtuig er goed uit, maar niet bijzon-
der. Iets meer detaillering, zoals oneffenheden en plaatselij-
ke kleurverschillen, zouden het uiterlijk volgens mij mooier
maken. Er is een aanvullingspakket verkrijgbaar met beschil-
deringen van onder meer een Dove van het toenmalige
martin’s air Charters.
Interessant is dat de trim op het hoogteroer zo ongevoelig is
dat daardoor het vlieggedrag fors wordt beïnvloed. Ik weet niet
of de trim in werkelijkheid ook zo ongevoelig was, maar het di-
gitale vliegtuig is moeilijk te trimmen voor een bepaalde snel-
heid als tevens de hoogte moet worden gehandhaafd. Daarte-
genover staat dat het handhaven van het glijpad tijdens de na-
dering gemakkelijk is en de snelheid dan prima in de hand is
te houden. Ook het afvangen gaat bijna vanzelf, de Dove
zweeft niet te lang door maar verliest precies snel genoeg
hoogte voor een zachte landing. De acceleratie lijkt mij traag
voor een tweemotorig vliegtuig – de motoren leveren elk
slechts 380 pk – en de hoogteroeren zijn veel minder gevoelig
dan de rolroeren. Dat vliegt na even wennen wel prettig. De
overtrek lijkt heel realistisch; de gevoeligheid van de rolroeren
neemt af, bij overcorrigeren valt het toestel over een vleugel
weg zonder in een spin te raken en het hoogteverlies is aan-
zienlijk. Opvallend is dat de remmen veel lawaai maken als je
ze intrapt, maar dat schijnt hun effectiviteit niet te beïnvloeden.
Dit vliegtuig is een interessante combinatie van goede en min-
der goede kwaliteiten: licht maar underpowered, geschikt voor
‘dunne’ routes maar niet voor al te korte startbanen, makkelijk
te landen maar moeilijk goed te vliegen. Deze combinatie van
eigenschappen doet de vraag opkomen in hoeverre het echte
en het virtuele vliegtuig op elkaar lijken, maar de digitale Dove
is zonder meer een mooie simulatie van een interessant vlieg-
tuig. meer informatie op: https://www.justflight.com/articles/
dh104-dove-and-devon-on-sale.
IntErnEttIp Van DE maanD:
https://fsfxpackages.com/en/precipitFX/
simulator Door: Hans Heerkens
De HavillanD Dove…
… heeft
claustro
fobisch
krappe
cockpit
Grote schakelaars en knoppen benadrukken krapte van de cockpit.Grote cabineramen, dus mooi uitzicht voor passagiers.
46_simulator.indd 46 16-02-16 11:54