PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2016 45
vliegen ook was, erg ziek kon je er ook van worden tijdens testvluchten.
De gekste capriolen werden uitgehaald. Dat heeft hij geweten.
SImulaTorS
Na zijn Fokker-periode heeft Van Spijker als verkeersvlieger gevlogen bij
onder andere BaSE airlines. Na deze periode stelde hij zichzelf de vraag
waaraan hij in zijn opleiding tot verkeersvlieger het meeste geld had ge-
spendeerd. aan flight simulators. Waarom er dan niet zelf één bouwen?
Dat deed hij. Er werden een paar mooie Jaguars verkocht om in zijn
droom te investeren. De eerdere ervaring als luchtvaarttechnicus kwam
hem hierbij goed van pas. De eerste simulator die eigenhandig door Van
Spijker in elkaar werd gezet, was de ISt 1, een tweemotorige jetsimula-
tor met high-performance snelheden. 250 kts (ongeveer 460 km/h) op
kruishoogte. menig vlieger heeft hierop vervolgens getraind voor zijn In-
strument rating.
In dezelfde ruimte staat ook de Frasca 121, een single piston engine si-
mulator. De Frasca is een veelgebruikt trainingsobject, al heeft Van Spij-
ker hem gefinetuned en nog realistischer gemaakt. Bij het naar voren
duwen van de throttle beweegt het stuur zich bijvoorbeeld naar achte-
ren om zo de luchtstroming over de stuurvlakken te simuleren. Waar hij
toch echt het meest van in de wolken is, is de FSS. Het duurde bijvoor-
beeld alleen al een week om het beton te storten voor het plateau waar
het immense apparaat op rust. Om nog maar te zwijgen over het aantal
uren dat in de constructie zelf zit. aantal uren? Nee, jaren heeft het de
eigenaar gekost. En dat is er zeker aan af te zien. Her en der zit er nog
een aantal Fokker-onderdelen in die de komende tijd plaats moeten
gaan maken voor echte Boeing-componenten.
De Boeing 737-800 FSS staat al warm te draaien als we de koele ruimte
betreden en plaatsnemen in de cockpit. alles erop en eraan. alle gelui-
den kloppen, inclusief de intercom. Ben je puur gefocust op de cockpit
en kijk je niet naar achteren, dan zou je denken dat zich nog een heel
toestel achter je bevindt. met 240 graden zicht in full colour beginnen
we onze vlucht vanaf rotterdam airport. Vlakbij de Noordzee keren we
even later terug naar baan 24.
Samenwerken
Van Spijker wil niet alleen piloten in spé trainen. Hij opereert ook in de
vrije markt waardoor iedereen de kans krijgt zo’n vlucht te kunnen boe-
ken. In samenwerking met mensen van de faculteit toegepaste Psycho-
logie van de Hogeschool Leiden is de luchtvaartondernemer ook een
teambuilding-programma aan het opzetten. Samenwerken in een cock-
pit zorgt ervoor dat mensen uit hun comfortzone komen. tekortkomin-
gen zijn makkelijk op te sporen en de mensen zijn makkelijker bij te stu-
ren. Buiten de werkvloer van elkaar leren in een dynamische omgeving.
Hoe de toekomst van ISt Flight training er uitziet? De passie als lucht-
vaartondernemer blijven voortzetten. Het echtpaar is zes dagen per
week in het bedrijf te vinden. Wie zoveel in het bedrijf investeert, heeft
van zijn hobby zijn werk gemaakt.
Generic Boeing 737 FFS met 240 graden zichthoek.
44-45_simulatortraining.indd 45 16-02-16 11:53