Pagina 34 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03-2016

34 PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2016
sancties door Oekraïne. Bovendien vaardigt de regering in Kiev een ex-
portverbod uit op militaire goederen en componenten die voor russi-
sche militaire doeleinden zouden kunnen worden gebruikt. Zo wordt on-
der meer de export van onderdelen voor de r-36m2 Voyevode
intercontinentale raket en voor diverse russische oorlogsbodems stop-
gezet.
tegelijkertijd gaat Kiev over tot een ‘zuiveringsactie’ binnen het perso-
neelsbestand van antonov. Veel personeelsleden en hogere kaders wor-
den ervan verdacht er pro-russische ideeën op na te houden. Uiteinde-
lijk wordt antonov geïntegreerd in de Oekraïense staatsholding
Ukroboronprom. Daarmee is de fabrikant niet langer een zelfstandige
onderneming. Eerder al waren de Vliegtuigfabriek Kharkov en de Vlieg-
tuig-Onderhoudswerkplaats nr 401 geannexeerd door Ukroboronprom.
reCtiFiCatie
De overname van antonov door Urkroboronprom is door veel journalis-
ten verkeerd geïnterpreteerd als ‘het einde van antonov’. Om die reden
publiceert de producent op de website van het Oekraïense ministerie
voor Economische Ontwikkeling een rectifi catie. Het bedrijf wijst erop
dat de productie gewoon verdergaat, maar nu binnen een door de over-
heid gecontroleerde holding. antonov zal dus vliegtuigen blijven bou-
wen, al zal eerst een en ander geregeld dienen te worden. De fabrikant
kan immers niet langer rekenen op toelevering van onderdelen uit rus-
land en heeft bovendien aan rusland een zeer belangrijke klant verlo-
ren. De vliegtuigen die antonov in de toekomst zal bouwen, zullen nog
steeds onder de alom bekende merknaam op de markt worden ge-
bracht.
aCHtergronden
Het is duidelijk dat er steeds nauwe banden hebben bestaan tussen an-
tonov en rusland. antonov was sterk afhankelijk van russische toeleve-
ring van onderdelen, maar ook van russische bestellingen en russische
investeringen. anderzijds is het ook waar dat rusland afhankelijk was
van de samenwerking met Oekraïne met betrekking tot de levering van
diverse componenten voor in rusland vervaardigde militaire uitrusting.
mocht een deel van het antonov-management nauwe banden hebben
onderhouden met rusland, is dat dus niet verwonderlijk. Door de crisis
in de verhoudingen tussen beide landen naar aanleiding van de russi-
sche interventie in Oekraïne komt een einde aan deze relaties. Dat bete-
kent voor antonov concreet dat een russische order voor 60 gloednieu-
we antonov-70 transportvliegtuigen geannuleerd is. rusland investeerde
meer dan 48 miljoen dollar in de gezamenlijke ontwikkeling van dit mo-
del en overweegt nu deze som terug te vorderen via juridische weg of
door het bevriezen van Oekraïense tegoeden in rusland.
aderlating
Voor Oekraïne in zijn geheel is de klap uiteraard nog veel zwaarder. In
totaal heeft rusland nog voor vijftien miljard dollar orders uitstaan bij de
Oekraïense defensie-industrie: orders die door het Oekraïense wapen-
embargo tegen rusland dus vervallen. Het gaat hier om een bedrag dat
circa 8,2% van het Oekraïense Bruto Binnenlands Product vertegen-
woordigt. Commentatoren in zowel rusland als Oekraïene betogen dat
het wapenembargo op termijn zal leiden tot het failliet van de ganse
Oekraïense wapenindustrie! Bedrijven die russische orders mislopen,
zullen de regering in Kiev om subsidies vragen, maar Kiev heeft geen
geld daarvoor. De regering heeft zelfs al moeten verzaken in een eerde-
re belofte om het Oekraïense leger te moderniseren, wat een investe-
ring van drie miljard dollar (tussen 2015 en 2018) zou hebben bete-
kend.
PerSPeCtieF
Is de herfst ingetreden in de russisch-Oekraïense betrekkingen, er is
misschien lente op komst in de relatie tussen Oekraïne en het midden-
Oosten. De geopolitieke bedrijvigheid stopt immers niet op het Krim-
schiereiland. Het Westen heeft besloten het embargo tegen Iran op te
heffen en hoopt zo (ook) Iraanse miljardenorders in de wacht te slepen
die broodnodig zijn om de (luchtvaart)economie weer op gang te bren-
De an-132 is momenteel in ontwikkeling.De an-178 is de (militaire) vrachtuitvoering van de an-158.
OntwikkElingEn Door: Jozef mols – Foto’s: antonov
Uit de an-70 wordt mogelijk de turbofan-aangedreven aN-188 ontwikkeld.
32-33-34-35_antonovontmanteld.indd 34 16-02-16 11:48