PILOOT EN VLIEGTUIG maart 2016 27
zet. Laatst was er een hond zoekgeraakt in bebost gebied. met onze in-
fraroodcamera pikken we die er zo uit, dus die was door onze collega
op de motor dankzij onze aanwijzingen snel gevonden. Daar ga je niet
speciaal voor opstijgen, maar als we toch in de buurt zijn, is dat een
koud kunstje.”
De warmtegevoelige infraroodcamera is een uitkomst bij een breed sca-
la aan operaties. “Een inbreker die na een heterdaad er vandoor gaat en
zich probeert te verstoppen, is kansloos. En ook bij vermissingszaken
worden we regelmatig ingezet om mee te zoeken. Daarbij filmen we
ook vaak de acties van collega’s op de grond. Dat levert vaak zeer waar-
devol bewijsmateriaal op.”
De camera’s worden bediend door de tactical flight officer, die zich
achter in de helikopter bevindt. Deze staat in contact met de meldkamer
en voorziet de vlieger van de navigatie. Vandaag wordt de post van
tFO opgevuld door Van tol. “Krijg ik van de meldkamer een adres
door, dan tover ik dat hier op het scherm tevoorschijn. De vlieger voor-
in kan dan met een druk op de knop het adres als coördinaat in het
FmS laden, en er zo snel mogelijk naar toe sturen.” Daarbij wordt de
vlieger dan buitengewoon goed bijgestaan door Luchtverkeersleiding
Nederland, wil Van Pelt even kwijt. “Ze vertrouwen er volledig op dat
wanneer wij ergens om vragen, dat we dat niet voor niets doen. En dus
helpen ze ons dan zo goed mogelijk om snel op onze bestemming te
komen.”
Ondersteuning
Eenmaal in positie ondersteunt Van Pelt de grondtroepen; een rol die ze
al kent vanuit haar zestien jaar bij de Koninklijke Luchtmacht. Daar on-
dersteunde ze de Landmacht met de Bölkow 105 helikopter.
Normaliter worden vliegers door de politie opgeleid uit eigen organisatie,
maar toen in 2009 tegelijkertijd zes nieuwe Eurocopters werden aange-
schaft alsmede twee zwaardere toestellen van het type agustaWestland
aW139, zat de organisatie dringend om vliegers verlegen. Van Pelt had
de Luchtmacht toen al vijf jaar achter zich gelaten. “Ik had inmiddels
mijn eigen praktijk als psycholoog. Daar had ik in mijn luchtmachttijd al
voor kunnen studeren. Langzamerhand was ik daar tijdens mijn loop-
baan in geïnteresseerd geraakt. Grappig, want toen mijn decaan mij ooit
een ‘sociale’ studie adviseerde, lachte ik hem uit.”
Naast haar praktijk hield Van Pelt haar helikopterpapieren geldig met
rondvluchten op de robinson r44.
Kirsti van Pelt
Vliegt Eurocopter EC135 bij de KLPD
Opleiding Koninklijke Luchtmacht
Geboren 3 december 1969
Bemanning van de dag (v.l.n.r.) Claudia van tol, Daryl Konings en Kirsti van Pelt.
26-27-28-29_onthejob.indd 27 16-02-16 11:33